RAHSIA MENAMBAT HATI LELAKI

Bagaimana anda menambat hati lelaki, terutama kekasih atau suami sendiri? Manusia memang tidak mampu meneroka hati dan jiwa manusia. Namun anda boleh belajar mengenal mereka supaya kebahagian dapat dinikmati bersama. Apa sebenarnya yang harus anda lakukan untuk menambat hati lelaki?

Terima lelaki agar dia menerima anda

Mungkin tiada perkataan yang lebih sesuai untuk menyatakan ini selain ” Terimalah lelaki sebagai sediakala”. Terimalah dia sebagai lelaki. Yang penting untuk anda tahu ialah mengenai lelaki, dan bukan mengubah lelaki. Jika anda mahu mengubah personaliti lelaki yang menjadi kekasih atau suami anda, dia mungkin akan menjadi insan lain, yang mungkin tidak anda sukai dan tidak menyukai anda.

Fahamilah lelaki agar dia memahami anda

Cuba memahami perangai sedia ada pada sesorang lelaki yang menyesuaikan perangai itu dengan diri anda. Ianya adalah lebih baik dari cuba mengubahnya dan beranggapan bahawa ianya tidak sesuai dengan anda. Asalkan perangai itu tidak bertentangan dengan kehendak agama dan kesopanan budaya. Dengan cara itu lelaki akan cuba memahami anda dan menyesuaikan dirinya dengan diri anda.

Berubah untuk menikmati perubahan

Sekiranya anda mahu mengubah perangai lelaki, malah perangai sesiapa pun, anda tidak akan mampu berbuat demikian kerana insan itu sendirilah yang akan mengubah perangainya jika dia mahu. Anda cuma boleh memujuk dan mempengaruhinya agar berpihak kepada anda. Anda sendiri perlulah sanggup berubah kepada perangai yang lebih baik untuk membolehkan seseorang lelaki berubah memperbaiki dirinya.

Sanggup memberi untuk menerima

Di atas segala-galanya, apa yang penting untuk anda lakukan ialah sanggup memberi lebih banyak berbanding apa yang anda terima daripada lelaki. Dengan itu, anda mungkin akan menerima lebih banyak daripada yang sanggup anda beri.

Percaya untuk dipercayai

Sekiranya anda tidak mempercayai lelaki, jangan anda mengharapkan lelaki itu mempercayai anda. Hidup ini meminta pada yang ada, memujuk pada yang sayang. Untuk membuat orang lain percaya kepada anda bukanlah perkara yang mudah. Bagi menyebabkan orang lain tidak percaya pada anda, bukan lah payah. Apabila lelaki sudah tidak percayakan anda, amat sukar pula untuk dia mengubah pendiriannya.

Menangkan lelaki untuk menang

Mengenal lelaki bukanlah untuk mengalahkan lelaki. Dalam sebuah perkahwinan, sepatutnya sama-sama menag dalam semua aspek kehidupan. Dalam satu perkahwinan ada dua kuasa, pertama kuasa suami dan kedua kuasa isteri. Kuasa suami adalah memulakan dan menyuarakan. Kuasa isteri pula adalah sama ada bersetuju atau tidak. Sekiranya kedua-duanya menyalahgunakan kuasa, perkahwinan itu akan menjadi porak-peranda.

Sifat negatif akan membuah kesan negatif

Ramai wanita yang mencabar dan celupar terhadap lelaki atau suami sendiri. Ramai juga yang bersifat pendesak, terlalu banyak meminta, merendah- rendahkan suami, membandingkan suaminya dengan lelaki lain dan memaki hamun suaminya. Sekiranya anda bersifat demikian, walau bagaimana kenalpun anda kepada suami anda, anda bukanlah seorang wanita yang bijak. Andalah yang mungkin menjadi penyebab mengapa suami anda merasa tertekan, tidak selesa, banyak berdiam diri, bermasam muka dan sebagainya lagi yang tidak menyenangkan anda. Andalah yang sepatutnya berubah.

Bertanggung jawab dan menikmati kesan tanggung jawab

Sebenarnya tanggung jawab wanita terhadap suaminya tidak akan berubah walaupun dunia ini makin maju. Begitu juga dengan tanggung jawab suami kepada isteri. Selagi anda menjalankan tanggung jawab anda dengan sempurna sebagaimana yang digariskan oleh agama, anda tidak perlu risau apa pun.

Kritikan akan membuahkan kritikan

Kritikan merbahaya kerana ia menjadikan lelaki defensif dan sedaya upaya ingin mempertahankan dirtinya. Ia juga bahaya kerana melukakan nilai diri lelaki. Menjejaskan rasa kepentingan diri. Dan menyebabkan lelaki merasa kecewa kepada anda dan mungkin akan mengkriti anda pula.

Beri kepada lelaki apa yang dia mahu

Dia akan melakukan apa saja untuk anda dan memberi apa yang anda mahu. Ada dua perkara besar yang dimahukan oleh lelaki (i) kehendak seks, dan (ii) kehendak untuk mejadi penting. Setiap orang dewasa mahukan kesihatan, makan, tidur, wang, kepuasan seks, anak-anak yang terjaga, rasa dipentingkan dan hidup yang bahagiua dunia dan akhirat. Berilah lelaki apa yang dia mahu dan apa yang boleh anda berikan.

Tunjuk minat tulin terhadap lelaki

Dia akan menujukkan minat terhadap anda. Dengar apa yang ingin dikatakannya, walaupun ianya tentang dirinya sendiri, juga mengenai kerjanya ataupun kesukaannya. Lebih berminat anda padanya, maka lebih berminatlah dia pada anda.

Senyum itu tanda kasih yang tak perlu dibayar

Anda tidak perlu membayar apa-apa untuk senyum pada lelaki yang anda kasihi. Dia akan senyum kembali pada anda. Betapa nikmatnya senyuman yang dilemparkan pada anda itu, begitulah juga nikmat yang dirasanya apabila anda senyum padanya. Senyum menyebabkan lelaki suka pada anda.

Panggillah lelaki dengan panggilan manja

Sebagaimana anda mahukan lelaki memanggil anda dengan nama yang baik dan nada lembut, begitu pula lelaki. Dia mahukan anda memanggilnya dengan lembut, merdu dan manja, sesuai dengan sifat anda sebagai wanita.

Hormati dia sebagai lelaki

Dia akan menghormati anda sebagai wanita. Jika anda berusaha untuk memahami sikapnya, dan bertolak ansur dengannya, dia juga akan melakukan perkara yang sama terhadap anda. Wanita patut menghormati lelaki yang menjadi suaminya, dan memberi penghormatan tidak akan merendahkan kehormatan diri sendiri, malah menjadi diri lebih terhormat.
Dunia Lelaki Yang  Berbeza Dari Wanita

Seorang lelaki tidak sama dengan seorang wanita. Lelaki juga tidak akan menjadi wanita, dan begitulah sebaliknya. Ramai wanita menganggap lelaki sukar difahami, begitu jugalah pendapat lelaki. Berikut dinyatakan bebarapa sifat lelaki secara umum agar anda mudah memahami mereka:

Hidup lelaki lebih mudah

Lelaki lebih mudah cara hidupnya berbanding dengan wanita. Kerana itu lelaki sukar untuk memahamijika sesuatu perkara itu disampaikan dalam bentuk kiasa oleh wanita. Wanita suka berkias dan berharap lelaki faham. Tetapi, lelaki lebih suka jika ianya dijelaskan dengan bahasa yang mudah, dan secara berterus-terang. Sekiranya wanita tidak jelas mengenai sesuatu perkara, tanyalah secara terbuka kepada lelaki.

Bahasa lelaki adalah berlainan

Lelaki bercakap dengan bahasa yang berlainan. Ini yang menyebabkan lelaki dan wanitasukar berkomunikasi antara satu sama lain. Apa yang lahir dari kata-katanya jika dia bercakap dengan wanita, adalah berbeza daripada apa yang dimaksudkan. Ini bukan bererti dia berbohong. Maka adalah lebih baik bagi wanita untuk memahami lelaki dari apa yang dilakukan berbanding dari apa yang dikatakan. Lelaki tidak pandai melahirkan rasa hatinya dalam bentuk kata-kata.

Lelaki suka membisu

Wanita berkebolehan untuk membicarakan sesuatu subjek yang sensitif dan mendukacitakan sebagai salah satu cara berhadapan dengan realiti. Tetapi lelaki lebih suka untuk menyembunyikan dan membisu.

Lelaki tidak kompleks

Jika terdapat semua tanda yang menunjukan bahawa seorang lelaki hanya mahu wanita menjaganya, mengemas rumah, menyediakan makanan untuknya, wanita harus percaya bahawa itulah yang lelaki tersebut mahu. Ini bukan bererti lelaki berfikiran primitif, tetapi lelaki memag sedemikian. Wanita selalu menganggap lelaki sebagai kompleks, tetapi sebenarnya kehendak lelaki adalah mudah.

Jangan paksa lelaki

Bila wanita mendesak lelaki mendedahkan perasaanya, mungkin wanita itu akan mendedahkan sesuatu yang wanita itu tidak suka mendengarnya. Malah adalah lebih baik jangan bertanya dan menyelidik sampai ke akar umbi. Malah apa yang penting wanita itu perlu membaca bahasa badan lelaki, matanya, atau perubahan mendadak dalam corak perlakuannya. Jika dia pada kebiasaannya suka membaca tetapi tidak melakukannya, mungkin pada masa itu fikirannya sedang kacau.

Lelaki berahsia dengan lelaki lain

Tidak sebagaimana wanita yang lebih mudah untuk bercerita masalah yang dihadapinya kepada wanita lain, harapan dan kebimbangan yang dirasainya dan pelbagai cerita peribadi, adalah sukar bagi lelaki untuk menjadi mesra secara verbal sedemikian rupa. Untuk melakukannya lelaki memerlukan kekuatan dan keberanian yang maksima.

Lelaki pentingkan kejujuran

Sepertimana wanita, lelaki juga pentingkan kejujuran. Jika lelaki tahu yang kekasihnya atau isterinya suka bercerita kepada wanita lain tentang dirinya, besar kemungkinan lelaki itu tidak akan bercerita lagi secara mesra mengenai hal-hal rahsia yang lainnya. Kejujuran adalah penting bagi lelaki. Seorang suami mahu isterinya menyimpan rahsia-rahsia rumahtangganya.

Lelaki Perlu Keselesaan Perasaan

Wanita sering menganggap lelaki sukar difahami. Sebenarnya ini juga anggapan lelaki pada wanita. Berikut dinyatakan beberapa sifat umum lelaki agar kita lebih memahaminya.

Lelaki tidak suka dikritik

Jangan mengkritik lelaki, memainkan jika wanita itu bersedia untuk bertikan lidah dengannya. Lelaki tidak begitu terbuka untuk menerima kritikan. Mengkritik di belakannya, contohnya kepada saudara atau rakannya, mungkin dapat mengelakkan konfrantasi serta merta tetapi dia akan berasa marah juga apabila perkara tersebut disampaikan kepadanya.

Cara baik mengkritik lelaki adalah dengan cara berjenaka dan lembut. Cara lelaki mengkritik adalah berlainan dan ia jarang dilakukan oleh wanita. Bila lelaki mahu mengkritik, masa dan keadaan dipilih dengan teliti. Bila menegur, perbincangan itu ringkas, tidak emosi dan tepat.

Untuk mengkritik lelaki eloklah kiranya kritikan itu digabung dengan sedikit pujian.

Lelaki juga mahukan sokongan

Bila lelaki menghadapi masalah dan mengadu pada wanita, wanita harus memberitahu lelaki itu bahawa dia masih diperlukan. Lelaki mahukan keselesaan perasaan dan sokongan serta kata-kata lunak seperti: “saya cintakan abang..” atau “Tidak kira apa yang terjadi, saya tetap bersama abang…”

Lelaki dan ego

Ramai lelaki menunjukkan egonya pada dua masa, pertama di dalam kerka dan kedua di ranjang. Ini biasanya menyebabkan wanita menjadi bosan. Tetapi sebaik-baiknya wanita patut mempertingkatkan ego suami atau kekasihnya.

Wanita yang menyemarakkan api cinta akan menikmati kehangatan api cinta itu. Lelaki mahu wanita memberitahu bahawa sumbangannya diiktiraf dan dilnilai. Jika anda tidak menyatakan kepadanya, siapa lagi? Jika anda mempertingkatkan ego lelaki, ia kan membuatkan lelaki merasa senang dan setipa orang disekelilingnya akan mendapat faedah, terutamanya yang dicintainya.

Lelaki mesra tanpa beremosi

Antara perkara yang ada pada lelaki dan wanita ialah kehendak mutlak untuk dikasihi dan mengasihi sebagai balasan. Intimasi emosional, bersatunya jiwa bukan hanya jasad, adalah cara bagaimana kasih sayang itu lahir. Ianya bukan satu proses sahaja.

Setiap manusia bergantung kepada intimasi emosional untuk seimbang dan gembira, paling kurang ia perlu untuk meneruskan kehidupan. Tempat di mana lelaki berbeza dari wanita ialah pada kebolehan lelaki untuk mesra dari segi seks tanpa kemesraan emosi. Janinan atau hubungan antara dua perkara ini, iaitu kemesraan cinta berahi (seks) dan kemesraan emosi cinta kasih (emosi) tidak penting pada ramai lelaki.

Ramai lelaki memberi keutamaan yang rendah pada kemesraan emosi. Lelaki lambat mencapai kemesraan emosi berbanding dengan wanita. Lelaki lebih cepat mencapai kemesraan seksual. Kemesraan emosi wujud apabila terdapat hubungan yang rapat dan jujur antara suami isteri. Ia mungkin dianggap penting sebagai hubungan seks yang lebih memuaskan. Tetapi jika tanpa emosi seks boleh dilakukan juga oleh lelaki.

Melakukan seks tanpa kemesraan emosi boleh menyebabkan punca konflik semulajadi antara lelaki dan wanita. Bila keperluan kemesraan emosi wanita tidak dipenuhi samaada sebelum atau selepas kemesraan seksual, kekecewaan akan melanda wanita. Tetapi tidak lelaki.

Lelaki suka menyelerak

Lelaki bersifat suka menyelerak barang-barang dan berharap isteri akan mengemaskannya. Kadangkala lelaki mahu isterinya bersifat sebagai ibunya. Walaupun pada kebanyakan ketika lelaki adalah pembuat yang memulai atau meneruskan sesuatu, adakalanya lelaki mahu dijaga oleh seorang ‘ibu’. Dia menunjukkan kemahuannya itu secara tak langsung dengan menyelerak.

Lelaki diumpan menerusi matanya

Mata lelaki dianggap pembangkit ghairah paling utama. Kemudian itu barulah sentuhan, hiduan dan pemikiran rasional memainkan peranan. Untuk menghangatkan hubungan, wanita perlu menghiasi dirinya dengan keindahan. Ini boleh membangkitkan keghairahan lelaki. Lelaki cenderung untuk mencari keghairahan penglihatan, sedangkan wanita bangkit keghairahannya dari bacaan dan kesan terhadap imaginasinya. Pujuklah Ia Walaupun Terpaksa

Lelaki tidak meminati wanita? Itu adalah satu pembohongan. Tidak ada lelaki tidak berminat atau tertarik untuk mengenali mana-mana wanita. Lelaki dijadikan sebagai makhluk yang akan memulakan sesuatu. Berbanding dengan wanita yang dijadikan dengan perasaan malu yang lebih menebal daripada lelaki.

Terdapat pelbagai cara lelaki untuk mengenal wanita. Melalui cara itu lelaki akan lebih mengenali wanita dan memahami kehendak wanita. Melalui pemerhatian yang dilakukannya, lelaki mengenali wanita sebagai seorang yang:

1.Mudah tersinggung jika hatinya terusik terutama yang membakitkan perasaan
2.Mudah jemu dan perlukan suasana yang berlainan untuk menghilangkan rasa jemu dan bosan.
3.Amat memerlukan cinta kerana memandang lelaki sebagai orang yang dicintainya dan cuba menyesuaikan dirinya dengan lelaki yang dicintainya.
4.Suka dipuji walaupun dia tahu bahawa lelaki itu berdusta asalkan pujian itu tidak menyakiti dirinya malah mendatangkan kegembiraan kepada dirinya.
5.Tidak percaya kepada lelaki walaupun kekasih atau suaminya begitu menyayanginya. Keadaan ini disebabkan perasaan gelisah dan sangsi lebih banyak dirasakan oleh wanita.
6.Berhati sentimental kerana naluri dan perasaan wanita yang penuh dengan kelembutan, sensitif, perasa dan lebih suka terpengaruh oleh suara hatinya berbanding oleh akalnya.
7.Suka memaksa lelaki kerana dia menganggap lelaki adalah insan yang dapat melenyapka rasa bosan dan jemu. Dan sebab itilah wanita memaksa lelaki agar memujuk rayu dan memanjakannya. Walaupun begitu, wanita tidak sanggup kejam terhadap lelaki malah lebih rela berlaku kejam terhadap dirinya sendiri.
8.Cemburu. Ini kerana wanita lebih cenderung mempertahankan harga diri, kepentingan peribadi, kepentingan keluarga dan anak-anak.
9.Bersikap penggoda keran awanita dikatakan sentiasa memikirkan cara untuk memenagi hati lelaki dengan menggunakan daya tarikan tubuh dan wajahnya bagi tujuan tersebut. Sebab itu wanita suka memperagakan pakaian yang seksi ditempat umum.

Perkara-perkara yang dinyatakan di atas bukanlah tuduhan terhadap wanita atau untuk merendah-rendahkan mertabat wanita. Dengan mengetahui perkara ini, lelaki dapat mengetahui dengan lebih mendalam mengenai sifat-sifat sebenar wanita. Bagi wanita pula, kenalpasti kelebihan dan kelemahan diri adalah penting sebagai persiapan menghadapi apa saja kemungkinan yang bakal dicetuskan oleh lelaki.
Wanita Dari Pandangan Mata Lelaki

Ada ramai wanita di dalam dunia ini. Tetapi adakah semua wanita itu mempu menarik minat lelaki untuk mengenalinya. Kadang-kala seorang lelaki hanya mahu menduga hati seorang wanita sahaja bila mendekati mereka. Tetapi tahukah anda wanita yang bagaimana boleh menarik minat lelaki untuk mendekati mereka? Ada banyak faktor yang boleh menyebabkan lelaki mendekati seseorang wanita.

1.Personaliti seorang wanita itu penting. Dengan personaliti yang meyakinkan seseorang lelaki boleh terpikat bila memandangnya. Mereka juga akan berasa lebih yakin untuk mendekati wanita tersebut.

2.Lelaki terkenal dengan mata jalanannya. Ada juga lelaki yang suka memerhatikan wanita yang seksi, apatah lagi jika wanita itu memakai pakaian yang menghairahkan.

3.Penampilan, gaya berjalan dan cara pergaulan wanita juga kadang-kadang membuat seorang lelaki terpikat. Ada kalanya salah satu daripada faktor itulah yang buat lelaki terlalu ingin mendekati seseorang wanita.

4.Ada juga lelaki yang mementingkan kesopanan. Lelaki yang lebih sukakan wanita sebegini selalunya lelaki yang tidak suka berfoya-foya. Mereka lebih suka mendampingi wanita yang tidak akan memalukan mereka.

5.Memang tidak semua lelaki mementingkan wajah. Tetapi ada juga lelaki yang mudah tertarik pada wanita yang cantik, ayu dan anggun. Ada ketikanya sehingga membuatkan mereka menoleh untuk kali kedua bila memandangnya.

Walaubagaimanapun tidak semua lelaki yang mementingkan fizikal seseorang wanita, ada juga lelaki yang lebih mementingkan faktor dalam diri seseorang wanita.

Bagi yang ingin tahu cara memikat pasangan boleh baca buku Panduan Memikat Pasangan.

176 Responses to “RAHSIA MENAMBAT HATI LELAKI”

  1. fieqa Says:

    bagus dengan panduan ni..tapi mcm dah terlambat untk diri ini menatapnya…tak mungkin hati dia terbuka kembali.aku yang salah, tak memahami dia sebaiknya, sedang dalam memahami.Aku kehilangannya…

    • akma Says:

      sama la kita fieqa.sy pun dah hampir kehilangan nya atau pun mungkin sy tak sedar yg sy tlah pun kehilangan dia…tip di atas akan sy jadikan panduan utk akn dtg.

    • jasmin Says:

      sama la kita fieqa.sy pun dah hampir kehilangan nya atau pun mungkin sy tak sedar yg sy tlah pun kehilangan dia…tip di atas akan sy jadikan panduan utk akn dtg.

    • suhaila Says:

      sama la…menyesal 100% apabila dia tlh wat kputusan mengejut..
      pelbagai cara cuba sy lakukan utk memujuknya tp, org lelaki klu dah keputusan dia, susah la…aduuuu..

    • intan Says:

      makasih atas tip yang diberikan..mudah2an ia sebagai panduan berguna untuk saya cuba memperbaiki kelemahan saya bagi menambat hati insan yang saya cintai…

  2. mira Says:

    dasar lelaki..klau perfect skali pn ttp cari lain..!

  3. an Says:

    …sesunguhnya lelaki sukar difahami..
    pemikirannye jg bukanlah ape yang kite fikirkan
    lelaki biasanya mahu difahami..tetapi sukar untuk difahami..
    pening..

    • Jessey Says:

      Tu lah..sukar untk memahami llki ni..nasib baik Ada tips d ats..blh lah sy jd kn panduan utk memahami org yg d cintai..

  4. iza Says:

    msg 4 fieqa…

    mcm sm je nasib kita…
    sy pun dh terlambat…
    tp msih berkawan…
    sy akan cuba ….

  5. fasya Says:

    same la ek,sy pun cm2 gak…kadang2 tu tensi0n giler ngn perangai laki nih…kite syg d0wang sepenuh ati,tapi d0wang biase je…kite nih p0mpuan,nk la jgk dimanje kn…asyik kite jew mengalah…sampai bile??…kal0 gad0h pun kite gak nk kne pjuk…tensi0n btul….d0wang 0wg laki nih langsung nk tnjuk eg0 d0wang cngat….

    • zura.nasir Says:

      sy stju dgn ape yg awk ckp. sy slalu mengalah walaupn die yg buat slh.llki nie pndy memutar belit kn crte klu mrka rase mrka slh..klu die slh sy x prnah nk mrh die lme2.sy biarkn brlalu sja supaya kmi sntiasa ok.tp die len klu die mrh smpy smggu sggp x mcs n x cri sy.huhu.lelaki2.

  6. gadis Says:

    lelaki ego!!!!!!!!!!!!!!!!

  7. aza Says:

    menyesal kerana x bca web site nie awl2.. tgk skrg die dah pergi ke pangkuan bekas tunangnya.. akhrnya aku yg putih mata…menyesal x sudah..

  8. ren Says:

    bru-bru ne sa jatuh cnta ngan sorg llki yh blm sa kenali lg…sa x tau cm mana nak brknalan ngan dia.blh tak korang brikan sa panduan cara-cara utkbrknalan dgn lelaki…bagi sa klau korang nak menambat hati llki ialah tnjukkan sikap sebenar anda pada si DIA…

  9. princess Says:

    emm, kadang2 sy terfikir, kalau kita tak tanya lelaki hingga ke akar umbi, mcm mana kita nk tau keadaan sebenar sesuatu hubungan tu?? cth, kalau lelaki kantoi sms dgn perempuan lain, adakah perempuan tdk berhak marah??? kenapa pula bila perempuan yg kantoi sms terus dituduh curAng dan dijadiakan alasan untuk menjauhkan diri dari perempuan itu?? adakah kerana lelaki ada hak untuk berkawin 4?? emm

  10. princess Says:

    aza, jgn menyesal.. fikir positif.. fikirkan adakah die terlalu cepat melupakan tunangnya dgn bercinta dan bersama awak?? jika ia, x mustahil dia masih sygkan tunangnya dan cuma jadikan awak sandarannya.. emm.. saya dah alami nasib yg sama dgn awak..

  11. maria Says:

    kadang2 klau kita slalu fkirkan perkara yg positif..dia lakukan yg sebaliknya..tp stiap bnda yg kita xlakukan,dia tduh kita mcm2..dia nk kita ikut tlunjuk dia je,tp dia??nk d lepas trsa syg sgt..

  12. maria Says:

    sy dah cuba bermacam cara utk pikat hati dia,dah banyak kesabaran & pengorbanan yg sy lakukan..tp seolah2 dia buat x nmpak suma tu..mgkn klu org lain d tmpt sy dh lma tgglkn dia..sy terlalu sygkn dia,hnya dia yg berjaya membuka pntu hati sy.

  13. nana Says:

    saya same seperti miss maria…..dah bagai care saya buat,berlembut,goda hati die untuk berdamai…….tp last same jerk…..sampai ke satu tahap satu perasaan emosi yg terlalu tinggi pd dr saya…..die nk bermanja sampai satu tahap kite perlukan semua tu juga,,,,,tp die pyh!!!!!!nk fhm…………..ape lg patut dibuat…..baek sekejap pastu die nk angin x tentu pasal

  14. yanas Says:

    x smua lelaki mmpunyai perangai yg sama. terus terang saya katakan, saya pernah kecewa dgn beberapa org lelaki disebabkan perangai mereka yg ego dan hanya tau mementingkan diri serta menganggap duit blh membeli cinta.walaupun kita ni sbgai seorg pempuan yg sanggup cinta mati kerana nya langsung tidah diendahkan.lelaki jenis ini sememangnya seorg yg tidak tau bersyukur dgn apa yg ada pada diri pasangan mereka.jika anda ‘terjumpa’ lelaki seperti ini lbih baiklah diputuskan sahaja hubungan dgn lelaki spt ini secepatnya kerana apabila ditunggu dgn lebih lama akan mengakibatkan hati kita sendiri sbgai seorg wanita kecewa dan hancur kerana keegoan mereka yg membabi buta.dan kerana lelaki2 macm ini lah yg membuatkan saya tersangat membenci lelaki. saya rasakan tak ada lagi llaki yg ikhlas menerima wanita seadanya. ada juga lelaki yg hanya menghangatkan rasa cinta tu di awal hubungan sahaja.selepas beberapa minggu atau bulan, dia mula menunjukkan belang. AWAS dgn lelaki spt ini. dia tidak ikhlas dan mudah rasa jemu. tetapi ALHAMDULILLAH ALLAH tlah membuka semula pintu hati saya untuk menerima lg seorg lelaki yg sentiasa mengambil berat ttg sy dan menyayangi saya seadanya dan yg pling penting dia menghormati org tua saya dan juga seorg yg beriman. sentiasa mengingatkan sy ttg kewajipan sbagai seorg muslimah dan anak yg baik.sesungguhnya, Allah akan menemukan kita dgn beberapa org yg slh sblum menemukan kita dgn org btul.
    jadi buat kawan2 saya diluar sana, jgn cpat mengalah dan jgn sesekali diri dan hati dikongkong oleh lelaki yg tak tau menghargai kita. lelaki yg baik adalah lelaki yg sentisa percayakan pasangannya, ikhlas menerima seadanya, dan tidak suka menggunakan egonya dlm mmbuat kputusn. anda yg menentukan.. sama ada ingin terus terseksa atau ingin hidup dlm keadaan tenang..

  15. Tina Says:

    macam mane plak jika lelaki tu tidak kisah makan berdua dengan perempuan lain, buat kerja bersama2, keluar bersama-sama sedangkan masing-masing tau yang masing-masing sudah mempunyai kekasih, hatta di tempat lain, kekasih sang lelaki itu mencemburui perbuatan kekasihnya itu. Adakah sang kekasih kepada lelaki tersebut hanya perlu diam dan cuba memahami sahaja, tidakkah nanti hati sang lelaki boleh beralih arah, sedangkan manusia mudah berubah

  16. Tina Says:

    kite sbg perempuan sebenarnya susah nak menyesuaikan diri dengan lelaki yang kite syg. menyesuaikan diri maksudnya dari segi saling memahami. Kebiasaannya ape yang kite mampu buat hanya menangis, dan berserah n kalo yang agresif terus serang lelaki. Kite nak lelaki faham kite, pujuk kite. Tapi lelaki buat tak tau je, keras, ego yang menebal! sakit hati. Jika saya tak berpuas hati dengan bf, sy akan alihkan fikiran saya pada perkara lain. contohnya, buat kerja, memasak, main pc game, atau secara muslimah mengaji Al-Quran. Banyak lagi perkara yang boleh kite buat, bukan hanya semata-mata kerana lelaki. Jika die sayang pada kite insyaallah dalam masa sehari atau 2 hari die akan kontek kite

  17. nor Says:

    sy stuju gan kte2 yana,Allah mnemukn kite dgn yg slah dhulu sblm mnemukn gan yg btul..mgkin slame ni kte slalu mmbuat kputusan mggnakn emosi..sy snasip gan kwn2 sume..sy mrase ape yg kwn2 sume rase…mmg pahit untk d telan..tp itu la hkikatnye yg kte kne time..sume ni adlh ujian drNYA..ade hkmah dn barakah d sebliknye..sme ade kte mmperoleh taupn sbaliknye..1 pkare yg kte kne yakin ialh Allah xkn pnah mngecewakn hambanye..llki2 sblum ni sblum ni bkanla pnamat sgale2nye..krn tdpt seorg insan yg xpnah kte tfikir akn mmlikinye..

  18. feb87 Says:

    sy pn senasib n ko owg..ntah la,sy pn xphm die nk sy cmne. time die ssh,sy tolong.n mcm2 sy usaha kn smate2 utk die…dah msk tahun ke4 perhbgn kami…kami lbh byk bergduh n jrg berjumpe…ble kami bergaduh,die mtk pts..pastu die cr sy lik.sy taw kami msh syg antara 1 same len……tp sya xtaw la nk kembalikan hbgn sperti dl….ble gduh,wlpn die slh.sy gak y mtk maaf………….tuhan je y taw dlm hati ni..

  19. darcie Says:

    bagus jugak panduan ne tapi ada yg tidak benar tentang panduan ini…saya ada tunang ne..dia suka marah2 dan kongkong saya..dia tidak mahu saya dpandang oleh mana2 lelaki2 pun..kemungkinan cemburu tetapi aku tidak tahan dmarahin saja……..tuhan saja tahu sakit nya karna dia tidak mempercayai saya..dia slalu di sisi saja sampai saya tidak ada masa untuk sendirian…

  20. Hamba ALlah.. Says:

    “Perempuan2 yang keji untuk laki2, dan laki2 yang keji untuk perempuan2 yang keji, sedangkan laki2 yang baik untuk perempuan2 yang baik dan perempuan2 yang baik untuk laki2 yang baik..”(surah an-nur: ayat 26)

    Jadi, kalo kawan2 inginkan jodoh yang baik, maka perbaikilah diri. Jadilah orang yang baik2, taat pd suruhan agama..InsyaALlah anda akan berjumpa dengan org yg baik..Pasangan anda adalah org seperti anda..Itulah janji ALlah..kalau ada berlaku sebarang ujian dlm hubungan anda, check dulu diri anda (muhasabah diri/audit sikap dan perilaku) sebelum menuding jari kpd pasangan anda atau org lain..

  21. ierafik Says:

    terlalu setuju dgn tina… saya baru jer kenal dgn bf baru ni dimana umurnya 5tahun lebih muda dr saya. perwatakan yg matang namun ada juga kebudakkan. saya lambat nk menerima hubungan cinta ni.. kekok becinta dgn budak muda..
    awal perhubungan orgnya sangat lembut dan penyayang.. nk dijadikan kes, dua mlm lepas kereta kami di samun dan dia bersabung nyawa bg menyelamatkan saya dan kereta itu. seluruh badan, kaki tangan dan kepala dia di tetak (saya mmg tahu dia memiliki ilmu silat siswirama).. namun apakan daya tenaga manusia.. dia beransur pulih namun saya lihat perubahan dlm diri dia.. mula nampak true color. pemarah, baran, pendendam, ego… menjadikan saya takut bukan hormat! ada ke patut dia suruh kwn dia teman saya kemana saja saya pg demi keselamatn katanya. bila tiap2 mlm kawan dia call saya kata rindu sebagainyer, dia tak nak pecaya. dia tanyer balik kpd saya “knapa u? pikir negative jer?” OMG.
    sebagai wanita sudah tentu kita ingin percaya dipercayai, hormat menghormati, bemanja dimanjai, bekasih sayang atau pujuk memujuk. itukan lumrah semua wanita.. bak kata hamba allah kena muhasabah diri…..

  22. Rafluv.. Says:

    beb (ierafik) thanks la ajak i ke sini.. kire okay gak. yang komen2 tu best.. mcm multilayer age, ader yang pious, bila i bc komen2 atas mcm ikhlas… syok gak eh..
    i simpati kat ko kena samun itu mlm. dgr citer dia madi darah.. neway i doakan u cpt sembuh dr trauma.. nsb baik dia pandai silat klu tak claim insurance la jwbnye.
    dia 5thn muda…darah muda lg tgh panas. dia agak baran beb. tp dia sanggup mati utk selamatkan u.. lgpun u knl dia baru sebulan.. jgn cepat buat assumption. i sdri tak tau sejauh maner baran dia. jika kami semua advise u broke-off, what if suddenly dia just tgh stress jer?
    u kena ukur baran dia.. sampai memukul u? herdik u di public? atau dia sekadar very masculine, ego, dominant, veto atau pun over-protective? u tgk la dulu kay rafik..:)))

  23. ierafik Says:

    1.dia percayakan kawan dia untuk jaga saya.. tp kawan dia harapkan pagar, pagar mkn padi.. hari2 telefon saya ucap rindulah, xblh tidurlah, berbagai-bagailah…
    2. dia pnh tinggi suara dlm kereta di public..cemaner kira tu?
    3. dia pnh tinggi suara bila saya telefon dia. ketika itu dia bz. manerlah saya tau dia bz…
    4. saya takut dekat2 dgn dia ketika dia tgh marah.. saya kena diam dan mengalah.. tau2 jer air mata turun mcm hujan…(^_^)

  24. Rufluv Says:

    bile la kita nk dpt lelaki yang understanding, penyabar, bertanggungjawab, penyayang, pemaaf, berani, gagah, macho, ensem… wah3 banyak pula nk nyer! ngehehe

  25. nor Says:

    Bagi nor nak dapat lelaki idaman kena usaha.
    Salah satu baca tips kat web ni atau mana2 web berkaitan.
    Syukurlah jika kita masih ada pilihan, maksud nor bg yg belum berkahwin.
    Tak berkenan cari yang lain, berbanding bila dah kawin dah ada anak. Pilihan ada, cuma semakin terhad. Renung2kan selamat beramal…

  26. Rufluv Says:

    huhuw yang kiter cari tak berkunjung tiba… yang kiter tak mahu tu berduyun tiba… hehehe ierafik u rasa hutang nyawa or u btl2 sayang die?

    p/s admin updatela info tntg lelaki egocentrism ni.. huuhu

  27. ierafik Says:

    btl ckp nor Ruf.. kalau dh beranak pinak nk cerai berai pun xbgs juga. meruntuhkan institusi kekeluargaan. anak jd mangsa keadaan.. cuma saya slalu dgr org tua2 kater pilih-pilih buku terpilih ruas… skrg dia semakin nampak taring u c…
    1.no smoking
    2.no clubing
    3.no drinking
    4.no party
    5.no nite-out
    tp kul 5am pg td dia text saya.. dia berjanji seumur hidup dia tidak akan naik tgn, pukul apa tah lg jentik saya (blh pcya ker)… marah tu ya sbb dia kata say degil. kalau dia tak take full control, utilize full veto, saya makin hanyut. yeye jer kan lelaki ni.. dia keja mobilized. round satu malaysia buat event… dlm setahun cuma sebulan jer blh jumpa. dlm sebulan tu ader hari2 tertentu pulak…hampeh!

    p/s aah admin.. updatela lah lg info. best la web ni even bnyk web lain yg sama. simple. mudah di baca

  28. Freaks wanna Says:

    wah3…. kat sini rupanyer korg port (rufluv ierafik)
    dengar sini semua wanita2….
    laki mmg dilahirkan ego. pemimpin.. jd bila dh jd awek maka dgrlah nasihat2 beguna balak korg.. sebab laki paham kepala laki2 lain..
    apa yg tk elok, bahaya, semua xblh buat. ierafik bila nk tunjuk balak ko? rufluv aku report balak ko.. buahaha!

  29. ierafik Says:

    oit freak porah! ni utk perempuan2 jek.. nk komen go fb aku lah dowh.. dasar buaya! kekekehh

  30. siti Says:

    lelaki pada dasar nya mereka memerlu kn wanita disisinya..tp mereka ego..ppuan n laki saling memerlukan ant sama lain..tetapi kenapa lelaki susah nk pahami hati ppuan sedangkan dia tahu kita sayangkan nya..kita sebagai ppuan sedaya upaya untuk memikat hati lelaki y kisah kasihi tapi laki bt xtau ja..btl kata miss maria…kesabaran da hadnya tp sy masih bersabar kerana sy masih sygkan nya..harap dia berubah dan lihat sy dgn kasih syg setulus hatinya..amin

  31. tang Says:

    yang penting wanita perlu banyak bersabar dan faham kehendak lelaki. lelaki banyak berfikir demi kebaikan keluarga. kadang-kadang perbincangan akan menghasilkan suatu keputusan yang membahagiakan kedua pihak. kalau lelaki tersebut 5 waktu tak tinggak solat lah. kalau kaki minum dan dadah. sendiri mau ngat

  32. Shasha Says:

    Salam semua.. bagi saya, kalau boleh kite kene cari orang yang sayangkan kita.. bukan kita sayangkan orang.. ini bermakna.. Kita kene uji hati dy dulu… dan jangan lupe untuk buat solat hajat dan solat istikharah untuk dapatkan petunjuk dari Yang Maha Esa.. Kalau mungkin hati kita terbuka untuk nye.. Jangan terlalu cepat tunjuk sayang.. Just go with the flow.. Kita ikut je kata2 dy.. paling penting be yourself.. Jangan hipokrit.. Lelaki tak suke di tipu… just sharing some info to you guys..

  33. c gadis Says:

    sama la kite . huhuhu . ye x mungkin nk kmbali kat sye dah .da tlambat . dye ckp dye da maafkan sye . tp tuk kmbali cam dulu .. .x mungkin tjadi . cukup la sekali dye myintai sye . . sedih tol dgr ye kabor gitu . huhhuhuhu . . . =(

  34. maria Says:

    klau dulu sy slalu jage hti die..sume kate2 die sy dgr n ikut,die cukup2 pnas baran..shnggakn sy lrang pn langsung die x endah..tp skrg..die jauh..nk jmpe pn pyah..die dipenjara..slame ni sy mrh die ke,,lrang perbuatan die ke,,sbb sy sygkan die..tp apa yg sy dpt??hti sy hancur sgt2..dlm diam pn die msih b’hbung dgn pmpuan lain..sdgkn sy btul2 jge batas pergaulan sy dgn org lain..smpai hti die buat sy mcm ni..

  35. kak ani Says:

    Salam,

    Mohon untuk mengambil isi artikel ini untuk diletakkkan didalam buku saya yang berkisar tentang perkahwinan. Diharapkan semoga kita semua mendapat keberkatan di atas perjuangan kita untuk menyebarkan yang hak untuk tatapan ramai. terima kasih.

    wasalam.

  36. ayu ulan Says:

    x tau nak kte pew…
    kowg beruntung ar gak dpt bsame ngan owg tsyg…yg aq nie lgsg dye x pndg….x pew ar…mgkin cinta yg dicari adalah baek…pi cinta yg dtg tnpa dicari adalh lbih baek….

  37. t'yea Says:

    susah na menambat hati lelaki nieyh ..
    dh mcm2 cara rQ wt ..
    btw ..
    ta dew perubhan lnsung …
    huh …
    geram btol ..
    rase mcm dh penat na wt dh ..
    lagi pown ..
    dy tetap smew jew ..

  38. rasya khairina Says:

    salam..karakter laki mmg sukar utk pmpn mengerti..sumtimes,when he said he loves me so much..i got confused..sbb dy jnis xtnjuk dy syg 2 kn..tp at last sy fhm he juz not like 2 show it off..sy sll tnyer ley k kte kekal 2gather smpi hjung hyt..simple answer from him..kte lah yg tentukan sejauh mne hbgn kte..’b jga dri b,cyg pun jga dri cyg’..mksd dy be loyal,fhm sndri msg2 da berpunyer,jgn flirt dgn org len n jd dri sndri..n i trust him 4 dat..xrugi pun percye cme jgn meletkkn hrpn menggunung..laki pun juz a normal human being..rite now,fokus utk mse dpn..dlm hbgn mmg kna ad gv n take..n memberi sllnyer lbey membahagiakn..:)

  39. nur Says:

    mcm mne plak klau dh tersilap lgkh n dh bercerita pd mmbe2 tntg bf kte? apa hrus di lakukan?

  40. ain Says:

    emm smalah segala2nya da berakhir sdh rasanya hti nie tpe sya redha je mybe xda jdoh dgan yg pertama??tpi sya hrap jejaka kedua nie adalah jodoh sya amin..

  41. Sha Says:

    Sha pun same,,sha xsruis lgsung dgn lelaki 2,,ble da gaduh dgn lelaki 2,nk jd gler di buat nye,,2 cume gaduh,blum pts lg,,tips diats blh uat pduan sha trhdap owg y trsyang,,(^-^),,

  42. fariza Says:

    yelah…sye pun taq tahu bila nq dpt kebahagiaan…sye taq naq khilangan die

  43. nur Says:

    assalamuaalaikum,,,,,sya sokong,,semua kate2 korang,,lelaki memang susah untuk difahami,,,,entahlah,,,saya kadang2 bingung,,,,kami sering bergaduh,,,,,pah tuh berbaik,,kali nie ,,dia bg peluang terakhr untuk saya…tulah,,masetu lah baru kita sedar,,,yang dia penting dalam,,,hidup saya,,,,,,,,

  44. erin Says:

    assalamualaikum…bila sy baca tip2 nya ,sy rasa sy yang bersalah.tapi wanita yg menghancurkan uma tngga sy ,bermain kotor ,utk mndpatkn suami sy. ati sy terus di sakiti .sehingga sy baru di kurniakan anak,,,,sy harap wanita itu akn dpat pembalasan kelak…sepertimana di perlakukan terhadap saya..pada mula nya sy tidak ingin family sy tahu ,perkara yng terjdi dekat saya ,tapi saya tidak tahan,atas kecurangan beliau..

    • LadyShira Says:

      sabarlah erin.. semoga awak terus tabah dan kuat menghadapi hari2 awak.. semoga 1 hari nanti awak akan jumpa lelaki yg betul2 menyayangi awak seadanya..

  45. nur fatihah Says:

    MOHON COPY .TQ

  46. riena@ajoi Says:

    mmg bagus dpt bce tips ni…
    tp x tau la le cbe er x…cm susa je laki ni an..
    susa nk fham mrka..
    n x tau cmne nk tau dorang ni ikhlas o x ngan kte…
    urmmm…

  47. akz Says:

    Wanita banyak gilerkan dunia…kalau ikutkan hati mereka 10jari semua mesti di enuhi..tats the whole problem..n nak control lelaki mcm 25jam dalam jubahnya..helllo wakeup..laaa…lain lah if wanita ni sama sifat mcm siti khadijah..bru lelaki boleh ikut..kata..
    so look in the mirror “wanita”

  48. far~is Says:

    huhh… hahh… saya tak pernah percaya bahawa dia menyayangi saya…

  49. Nor Azlina Mohd Zanon Says:

    suke2 …semua kenyataan ni telah banyak mengajar aku serba sedikit tentang lelaki….hehehe

  50. LadyShira Says:

    ALHAMDULILLAH.. Semoga panduan ini dapat membantu saya dan bakal suami menghadapi alam baru kami pada masa akan datang.. Panduan ini sangat-sangat berguna pada saya untuk lebih memahami hati bakal suami saya.. Aminn..

  51. emma Says:

    Knp kite je yg asik nk kne mngalah, serba serbi kite da bt..dulu mse b’cinta dier tatang nye kite ni mcm mnyk yg pnuh.smpi sggup b’sujud utk raih simpati dri kite.tp bl da kawin,da dpt,da bt kite ni kilang proses ank,dier lupe jase2 kite yg m’lhrkn benih2 dier.dier penah ke rse skt perit nk b’salin.x!!! Pd aku spatutnye suami2 ky luar 2 yg kne tau hargai wanita. Jgn tau pakai ps2 buang jauh2.nk mnyesal pn da xde gune nye…hdup aku sengsara. Kite plak yg nk t’kejarkn dier.no way!! Aku bencikn dier!!!aku xsuke laki egois xtentu psl cm dier.klu dorg pk dorg da ckup hebat maka dorg silp….

    • farra Says:

      btl tu sy se7 sgt ngan komen awak…lelaku nih tak tau mghargai…jgn kt drng nak merasa sakit bsalin…sy br lps bsalin pun pttnya suami cb fhm kita tapik hampa, tulah ni skrng pun masi hdp dgn dia coz fkr anak2, tapi sy sntiasa mgharapkan agar satu hari dia jatuh sakita…baru la dia tau langit tu tinggi ka rendah.Skrng pun hdp dgn dia pdulu apa mkn n pakai nya sendiri urus la, janji anak2 sy jaga…

  52. ayuIzumi Says:

    x suma lelaki sma.m’ncari lelaki yg btul2 baik nie mang susah…tp,law lelaki yg buaya darat nie mang banyak dan
    senang d’jumpai…klau maw m’ngetahui sama ada lelaki itu
    btul2 syang ngan kte,dia x kan sentuh kita sblum kwin…
    itu barulah lelaki yg sejati…harap suma kaum hawa,nilai lha
    mereka dengan m’nggunakan hati,bukan mata…

  53. rasya aleeya Says:

    memang sukar utk fahami hati lelaki..penuh keegoan
    seolah2 maruah kita hanya di hujung jarinya shj..
    sy msh blm berjmpa dgn seorg Adam yg blh mnilai hati sy dan memahami diri sy melalui pndangan mata hati mereka…

  54. maira Says:

    sy bru lps breakup dgn bf sy 2 bln lps,die tinggalkn sy utk prmpn yg seksi n blh penuhkn keinginan die..ms dgn sy die selalu complaint yg sy ni berlgk baik n semuenye xblh,n die jgk panas baran,kalo ditegur pernah smpi die pukul sy..ms ssh sama2 n tp bl dh senang die tinggalkn sy..tp alhamdulillah even mmg pahit nk telan n sakit dgn apa yg jd tp sy bersyukur sgt sbb allah dh selamatkan sy dri llki yg mcmni..hopefully allah buka pintu hati die utk nampak kebenaran satu hari nti..jodoh tu kan rahsia allah,sape tau mungkin ade yg lebih baik in future :)

  55. LISA Says:

    sy pun ditinggalkn tanpa sebab…dlm keadaan yang tgh sakit dari xcdent..xtau aper di mn silapnyer smpaikn sy ditinggalkn..dh ar xcdent berlaku xsmp 5 mt dr kua mkn ngn dy…tup2 dlm proses baek dr sakit dy trus berubh…trase cdy..xtau cmne nk lalui kehidupn tnp dy..rs down sgt2..dh bermcm2 cr pujuk dy..tp ttp xjln..sakit xbaek ag,,kn tgglkn,,erm…hope Allah bukakn hati dy,lmbutkn ati dy,n pulihkn hubungn kami semula..sbb aq amt menyayangi n mencintai dy…

  56. killaz Says:

    ayat keramat srg wanita ” sumer lelaki sama , sumer x leh pakai ” …aduh lelaki , apala nasib kitakan….

  57. ai_sya Says:

    saya masih mencintai bekas teman lelaki saya namun saya tidak tahu macam mana cara untuk bersamanya kembali…dia lelaki pertama dalam hati saya dan saya juga perempuan pertama dalam hati dia…

  58. miss enigma Says:

    patut ke sy bsme dy lg?dy tlah tglkn sy then slame itu lah sye merane,,tsdar yng dye yng slalu ade dsmping sye,,dy kte dy syg sye sampai mati,,tp buktinye,,tak sampai sbulan dah ramai pgganti,,sedih hati nie,,sb masih menyayangi dirinya,,then dy crik sy blek,,dy mintak mf atas semue slahnye,,sye mfkan krne tlalu mencintainye,,sy trime dy kembali,,tp rase seolah2 syg dye dah hilang,,hanye mampu bdoa,,cinte yng dlu,,hadir kembali dlm sinar kbhgiaan kami,,aminn

  59. kiss Says:

    pengalaman paling pahit sy,ialah bila kita bercinta ngan lelaki yg ego nye tinggi..dia hanya mahu sy mengikut cara n kehendak diri dia,sikit pun tidak mahu menerima pendapat sy,selama 2thn setengah hubungan kami,boleh dikatakan hari2 sy makan hati ngan kata2 n tingkah laku nye..rupa tidak lah seberapa..ttp kaki perempuan tuh yg paling kita takut n xtahan..byangkan pd satu hari sy tidak dpt menghubungi hp teman lelaki sy..perasaan syak wangsangka itu ade timbul sedikit..sy pun tidak teragak2 utk dtg ke rumah teman lelaki sy,atas sbb perasaan dan hati sy tidak brp sedap pd mlm itu..lps sy menekan loceng sebanyak 4kali..baru pintu dibuka..dan aper yg berlaku pd mlm itu sungguh diluar jangkaan sy..teman lelaki sy membawa bekas isteri nye,balik ke rumah…bayangkan lah betapa hancur dan luluh nya hati sy ketika itu,hanya tuhan sj yg tahu..sy berlari menuju ke kereta sy..dan beredar drpd situ..aper yg berlaku kemudian teman lelaki sy tidak henti2 call n sms yg dng alasan utk jelaskan akan perkara itu..slps drpd bbrp hari..sy sudi memberi peluang dng harapan agar teman lelaki sy boleh berubah..tp malang nasib sy..perkara yg same berulang2..ttp bersama-sama ngan lain2 wanita..akhir nya sy telah membuat kptusan utk meninggalkan teman lelaki sy,dan putuskan hubungan kami…lelaki mmg mengikit nafsu..smpai skrg sy menjadi serik..dan ade rasa benci terhadap lelaki…

  60. kak yong Says:

    Begitu juga dgn saya,fieqa,,.tk mungkin dia akn kmbali kpd saya..sdgkn hati saya amat memerlukannya..hurmm

  61. isma bp 97 Says:

    tapi mcm mane kalau lelaki tu yang bebal x pham2 ape yg kite kate??

  62. AsyrafZakiah Says:

    perangai kita orang serupad dan senang untuk bersama

  63. AsyrafZakiah Says:

    perangai kita orang serupa dan senang untuk bersama

    • idda kecewa sban2 Says:

      saya bru tinggalkn kekasih saya sbb sya x tahan sikapnya yg x jujur dan asik sakitkn hati sya dgn ckp kasar2 seolah2 mahu sya benci dia dan sya putuskn hubungn, ini sbb dia ada ppuan lain dan mungkin dia mahu brkahwin dgn ppuan trsebut walau bru mengenalinya….sya mmg kecewa sgt2 dgn dia. Sbb sya x dpt lupakn dia; kami msih brhubung sms…tapi ktanya hanya. Sbg kwn shj..entah knapa dia , msih lg ambil brat pd sya dan mungkin dia rrasa brsalah pd saya. Prnah jgk jmpa tapi saya lihat dia msih syg kan saya cua keadaan dia penuh kawalan dan sms dr ppuan prampas 2. Last2 sya redha keadaan ini dan hanya sms pd dia ketika keadaan kesunyian; baru2 nie dia mahu pinjam duit dr saya 1k katanya nk bayar kete dan sewa umah….saya syg dia dan setuju sbb dia akn bayar bila dpt bonus nti…saya sindir dia soh g minta pd ppuan 2 n klo dia syg tentu dia bantu…dia marah katakan sya tipu sbb dia dah smpi dpn umah sya…ok la sya kta kwn sya tlg padahal sya ada tunggu dia dr waktu yg dijanjikn tp tiada….sya rasa trhina sgt2….walau sya dah anggap kwn dan nk bantu dia tapi dia msih lagi nk elak dr sya. Sya x kisah cma nk tgk sndiri dr matanya dan mengungkapkn dr hati s yg mmg sya amat syg dia…..tlg laaaa

  64. aniz Says:

    kdg2 ssah nk bca prasaan llaki..mod diorg ada kalanya x btul. kebykn ppn asik mengalah entah smpi bila. yg trasa sgt2 bila mana kita d marah, d herdik, d maki. trasa hina tul diri msa tu.. terdetik dlm hati apa salah aku? bila susah cri aku tp bila senang, ko lupa aku..aku sentiasa brdoa moga apa yg aku rasa sakitnye ini, Allah bls balik kat llaki spt ini agar jgn sewenang-wenangnya pndg rndah pd ppn jenis aku…

  65. pasola Says:

    sy hmpir 7 thun brcinta…mcm2 dugaan sy alami trmasuklah die curang…tp akhirnye….sy juga insan yg dipilih utk suri hatinya…

  66. aniz Says:

    sy kena terima hakikat yg dia telah berubah..mgkin ada hikmahnya. x nmpk hr ni tp akan dtg..sy kena kuat semangat. pujuk diri sendiri. hrp dia bahagia selama2nya..cuma doa ku agar jgn lupa kenangan kita bersama lebih2 lagi ngan kehadiran org baru yang comel…fiyza

  67. Saba Says:

    Bagus la,, tapi sy baru mengenalinya,, aku mula jatuh cinta padanya,, tapi aku x tahu nak mula dari mana

  68. sal Says:

    mmg tension bila nak fikir ttg ego lelaki

  69. wawa~ Says:

    saya ny sgt keras hati, sgt bersyukur dpt lelaki yg penyabar, penyayang, hensem la jugak, tp kesian ngk dy. kdg2 kene marah oleh sy, sbb mood sy xmenentu, selalu nk marah2, cpat moody wlau bnde tu kecik. sy perlu untk brubah diri sy ny, tp da cube, sekejap je. nnti dtg balik mood marah2. so. wat i need to do ? nak elok kn diri ny. supaya jdik seorng yg lmah lmbut, xkasar org nye, penyabar, saya dah hmpr 4 tahun berkawan dgn siDia da rncn g nk kahwin da ny. tp sy perlukan sifat2 seorng wanita yg lembut dan sifat seorng ibu, ad sesiapa yg sudi mmbantu?

    • noname Says:

      situasi kita lebih kurg sama..cumanya ape yg sy blh nasihatkn,cube utk berubah utk diri sendiri kerana Allah,utk kehidupan berpasangan yg lebih baik..cuba lawan sifat marah(jauhkn diri dpd psngan or diam skejap),betulkn diri(muhasabah diri),ikhtiar mintak air pelembut hati dekat ustaz yg b’tauliah..mudah2an niat baik kita,usaha kita,Allah balas dgn blsn yg sebaiknya.inshaa Allah..

  70. Ladyz Says:

    Jodoh pertemuan hanya yang maha esa jew thu.aku pown pernh putus…n x smena2 kmi brsmbng smula,alhamdulillah sikap ambil brat dia kat aku jgk brtmbh.x smstinya kita hlang hri ni kita xkn dpt smula…n sbliknya…cume kita perlu srah kat Tuhan jew…yg khlngn x prlu kcewa krna mgkin ad hikmah disebaliknya….dan yang bersma x prlu gembira dahulu,krna ape2 pon akn trjdi di dlm msa kita menghrp…jd yg pntng serahkan kpdNya stlh berusaha…

  71. Gadis Says:

    mcamana dgn pkwe yg mgada-ngada?cthnye, dia mrjuk tak tentu pasal. kita nk keluar pun dia tak bagi.mula la dia mrajuk. tp kalo dia yg kuar, saje la nk tgk lak akal dia. kite pn x bg la juga dia kuar.dia wat bodo jer… dia kuar jugak… geramnyerrr

  72. shorty Says:

    wawa,saya pon sama mcm awak
    saya ego dan baran,lebih2 dgn die…yg pelik saya x pernah mrah n maki2 org len mcm sya maki2 dia..saya tau saya salah,,tp bila time tgh mrah tu mmg xboleh kawal..tp lepas saya dah sembur tu bru saya sedar n slalu mnta maaf blk dgn dia
    dia penyabar,xpernah naik tgn dgn saya..saya tau saya x kan jmpa lagi laki yg boleh than dgn prangai saya y truk ni..cma saya risau,ptut kah saya kahwin dgn dia.kami dah 7tahun bersama..dia cinta pertama saya..mmg dia baik tp saya xnak terus terusan mcm ni.saya harap dpt berubah.saya tkut klo berterusan mcm ni dosa saya bertambah bila kahwin sbb melawan n meninggikan suara dgn suami.tlg lah saya menjadi wanita yg lemah lembut dgn si dia

    …kdg2 ada terpikir,klo saya dgn lelaki lain,adakah saya akan berkelakuan begini jgak?

  73. ngek Says:

    Lelaki ney sume ny same jea ha . Kalu mara kan pmpuan , sesuke aty jea . Dah berubah jadik baek pun , tetap jadik cm ney ha . Huh !

  74. awek27 Says:

    terima dia seadanya…dia akan terima diri kamu seadanya…jgn terlalu mendesak….nant lelaki akan tertekan dengan desakan…dlm diri lelaki juga ada kelembutan…sebagai wanita kita harus lebih banyak bersabar…nant lelaki juga akan bersabar dengan kita….sebagai wanita kita harus mengalah…nant lelaki akan mengalah jua dgn kita….lelaki mmg seorang insan yang mudah dan tidak kompleks…jangan sesekali cuba untuk menyatakan perkataan ‘putus’ dlam sesuatu hubungn…cuba crik jalan penyelesaian….jgn terlalu menyayangi seorang lelaki selagi dia blom menjadi hak mutlak wanita….beri mereka peluang..nant mereka beri kita peluang juga….sayangi mereka selagi mereka ada dengan kita….berterus terang didalam perhubungan mmg perlu…ada perkara yang harus dirahsiakan…simpan rahsia wanita baik2….sekiranya dia tau…haruslah jujur….semua yang diatas saya lakukan…sakit hati makan hati berburuk sangka marah benci putus….perkara negatif semua berlaku dlm hubungan kami….tapi atas dasar kepercayaan, kasih sayang, keikhlasan dan kejujuran….hubungan kami akhirnya berakhir dengan ikatan yang ikhlas dri nya….sayang lelaki perpada-pada….

  75. deyl Says:

    sy syg dia.sy cuba memahami dia. tapi x kan 24jam bz.sampai call or msj pun susah. sy rindu dia. sy nak call dia,sy jadi serba salah.sy faham dia penat.x da masa untuk sy. tapi sebelum dia nak kan sy. boleh pula dia slalu sms sy,call sy.even bz. sekarang semua tu da berubah. kelmarin 3hb 4.bday sy. dia langsung x ingat,sy sedih sangat2. sy syg dia,tapi kenapa dia bwat sy mcm x brmakna. sy d lema.sy tgh brfkir nak teruskan hubungan nie atau putuskan je. tapi sy ada perasaan jg, sy dah x kuat hadapi smua nie. :(

  76. aniz Says:

    Dia telah brkahwin tnpa pengetahuanku..seminggu dia ttup fon. itupun dpt cite dari sedara dia. Hancur luluh hatiku sdih bla dia menipuku. Aku dah nekad x kan hbunginya lg tp lpas sminggu dia menghbungiku semula dgn mengatakan yg dia msih sygkan aku..dia ttup fon sbb tkut aku x leh trima yg dia tlah berkhwin. Aku pun masih sygkan dia & prnh aku mnta ptuskan hbungan dgnnya tp dia x nk bincang aplg ckp hal itu sbb dia masih sygkan aku.Dia sntiasa cal & msj aku..aku jd buntu. Perasaan syg terlalu tinggi hingga lpa smua itu..apa akan terjd? Bagaimn kesudahannya. Hanya Allah yg menentukan segalanya…

  77. Pn Ann Says:

    saya dah dapat suami idaman tapi telah dirampas oleh wanita yang takde maruah dan perasaan…dah tau laki orang tapi masih tergedik-gedik nak…perempuan tu tak pandai belajar dari pengalaman lalu kot…ada ke patut dia kata kebanyakkan suami bermadu sebab isteri tak bagus…tak malu betul…masihkah dapat diselamatkan rumahtangga saya dari gangguannya….

  78. si_gadis_rina Says:

    Salam n alhamdulillah, sy bce sume komen2 kt sini n sy realize yg lelaki yg perlu memahami wanita.. Lelaki susah nk memahami hati wanita sebenarnya.. Sometimes cara die bercakap dgn kite mmg la lembut, tp die x sedar kdg2 ayat die tu telah melukakan hati kita.. Bakal suami sy ni mcm peguam! Bila bertengkar, ade je die msuk kan case dlm court, ckp psl ‘sues’ lah, ape lah.. Die igt kite ni anak guam dia? Kite ni nk dipujuk di manja, tp die membangkang seolah2 kite dlm court berdebat dgn dia.. Asyik nk menang! Ble kite yg naik angin asyik menangis, die boleh gelak? Dan sometimes die boleh tido awal mlm sedangkan kite yg sakit dan menangis rndukan dia mnjakan dan pujuk hati kita.. Tp dia langsung x nk pujuk kita pdhl kita menanti die sepanjang mlm.. All this is happen to me rite now.. Sakit hati! 1 day die x contact sy! Mahupun call or bbm.. Then suddently article ni die sent thru FB kt sy suruh bce, Lps sy bce, sy pun sometimes rse dri ni x betul jgk, tp, lelaki pun perlu tahu psl hati dan fahami wanita! Bisakah hati wanita difahami? I’m not your friend, but I’m your future wife! :)

  79. areny.... Says:

    setuju,,,lelaki mmg ego..n sukar di fahami,,,,kita dh cuba sedaya upaya untuk memenuhi kehendaki mereka,,tapi apa yang kita dapat,,last2 kita juga yang di persalahkan,,,

  80. timah timah chenta Says:

    bagaimana pula cara untuk menambat hati lelaki yang kita minat , tetapi dia xtau yg saya meminatinya.. hanya bertemu di fb

  81. julyberny Says:

    sa rasa memang bnyk kebenarannya.hihihihi..aramai tiee..

  82. setia itu sia2 Says:

    erm rata2 komen di atas menyalahkan lelaki…sepatutnya kita kena menyalahkan diri sendiri dulu sblm salahkan orang lain…xsemua lelaki bersifat ego…sy sebagai seorang lelaki dh lama buang perasaan ego utk seorang perempuan….7thn kami bersama..kebykkan masa hanya dihabiskan mendengar,menolong dirinya yg sentiasa mempunyai masalah…tp sy tahu,mgkin itu caranya utk bermesra,meluah perasaan bercerita dgn sy…selalu bersabar dgn sikapnya yg tidak menentu…dan akhirnya..selepas dia berkerja,mempunyai harta benda sendiri dan mampu berdiri sendiri sy ditinggalkan begitu shj…cukup ssh bg sy utk bgn balik dari kegagalan hubungan kami…bygkan..bercinta 7 thn…xsampai semggu putus,dia dh declare dgn bf baru..dan xsampai 3 bln..diorang bertunang..sy masih bersabar dan terus setia menunggu tanpa menghubunginya…sampailah lepas 7-8 bln diorang bertunang..ex gf sy memhubungi sy kembali ckp xleh lupalah,rindu dan macam2..dan spt org bodoh sy tetap bersama dgnnya..mendengar segala masalah,dan menolong dirinya…sampai seminggu sblm nikah..dia hubungi sy ckp dia xkan lupakan sy,dan dia xdpt jadi sendiri bila bersama dgn lelaki tu..dan sy masih lg tetap menyuruhnya bersabar dan redha…tp yg menghairankan..lepas nikah terus kuar pelbagai2 gambar nikahnya yg menunjukkan dia sangat2 bahagia dgn pelbagai2 komen yg sgt happening dlm FB dia..so blhkah kaum hawa kat sini ckp kat sy adakah sy sebagai kaum adam yg hipokrit ataupun dirinya kaum hawa yg hipokrit?…sy redha dgn permainan dia…xpe Allah itu adil…tp sy minta kpd kaum2 hawa sekalian,agar jgn menuduh semua lelaki ego…sy sbgai lelaki setia menunggu seorang wanita sehingga setahun lebih sambil dipermain2kannya sampai kahwin dgn orang lain..adakah sy masih lagi ego?..terima kasih :)

  83. aniz Says:

    terima kasih ‘setia itu sia2′ dgn cte tentang kisah awk..nmpknya cte kita ada persmaan. cuma sy mengenali bf sy tu dh 4 thn. byk telah kami kongsi bersama dr segi masalah dri, kewangan dll..tp bf sy tu sntiasa ada masalah x kira masalah diri, keluarga mahupun kewangan. sy lah yg byk membantunya selama ini tp akhirnya dia telah berkahwin tanpa pengtahuan sy. sedih & airmata sajalah peneman sy ketika itu. tp lepas seminggu bf sy menghubungi sy semula. sy terima dia tp kdg2 dia membuatkan sy seperti smpah. bila dia x perlukan sy, dia buang sy tp bila perlu, dia kutip sy semula. sy makan hati dgn perubahan sikapnya sejak akhir-akhir ini. sy nekad x nk menghubungi & layan sikap dia lg tp dia seperti org x betul. asik cal & msj minta maaf…moga hati ini lebih tenteram tanpa dia di sisi lagi….

  84. lisa Says:

    lelaki ni x la complicated sangat actually…sebenarnye suma masalah come from both pompuan ngan laki..kalau nak ikut btul, pompuan lagi complicated…im in a relationship now, and we are having so much ups and down recently..bile sy fikir blik, almost all problems yang buat kitorang gadu, semua datg dri sy sendiri..if only i can control myself & think b4 i act, memg tak gadu punye…tpi walaupn da terang2 sala..tiap kali bf i je yang mengalah…i bsykur jugala dapat die sbagai partner i yg tersyg…. nasihat i pade sume, i nie tak la baik sangat, tpi kepada aweks2 yg suke manas ngan bf die pasl mene keci ni..suda2 la..kite brubah untk kbaikan yek…^^ may all of us be given the perfect man!<3

  85. Sha Says:

    sy pernah kecewa untok beberapa kali,,dan akhirnya sy berjumpa dgn tunang sy.Pada mula nye sy ingat dgn bertunang hubungan kami akan lebih baek dari sebelum nye,tapi sy salah..bila di depan family die,die anggap sy umpama orang luar…Yang xde kenemengena,.Kadang2 sy sakit hati dengan perangai die,ble dpn family die,die tkot tok berckp hp dgn sy..hmmm entah la…rse naik fedap jew dgn perangai lelaki skrg,,..

    • mawar putih Says:

      Maaf ye …ini hanya pendapat.. Jika blaku situasi seperti yg sha katakn tu..mungkin tunang awak segan dengan keluarganya @ mungkin juga anda pernah menjadi bualan keluarganya …kemungkinan saje..

  86. ayang Says:

    tidak semua lelaki samlah…cuma kita wanita ni je terlalu ikut hati & prassan sehinngakan kita maki hamun & hina2 mereka… sya ada nmpak komen di atas, kita patut mencintai orang yang mencintai kita bukan yang kita cintai setngah mati tapi x pasti smada dia pun mcm tu gak… bahgialah hdup jika orang sngat2 mncintai kita,,,

  87. kiki Says:

    sy pon mengalami masalah….lebey kurang 5 bulan lagi bakal berkahwin…tapi tunang sy skng terlalu dingin…shinggakan sy terasa kdg2 sy bkn tunang dia..dan hanya kwn biasa dia….bila jumpa pon dah takde rasa manisnye lagi….lebih byk diam…dan sy dah byk kali cuba untuk ceriakan keadaan..tp respon dari die hambar… sy pernah tnya die samada masih syg atau tak..dan kami pernah hampir putus tunang…tpi diselamatkan oleh keluarga……tp akibatnye hubungan neh maken tawar…… dan sy juga semakin keliru sama ada perlu teruskan atau membwk haluan masing2…sy sygkan dia…tapi sy rasa tak guna teruskan kalau dia dah tak berminat…mungkin dia ingin teruskan atas dasar pertunangan dan keluarga….:(

    • zaza Says:

      Same la situasi kite..cma sy lg truk dpt taw tunang sy bcnta gn ppuan len snyp2 blkg sy..lg 2 bln plak tu nk kawen..psiapan hmpir sparuh siap…ble taw hncur nye hati nie smpai air mta pn x mau kluar lg..now sy gh bg taw fmily utk ptuskn ptunangn..sb sy x ingn kawen nty sy asyk brendam air mta psal ppuan..n ank2 jd mgsa khncuran umh tgga..n sy pn dah tawar ati kt dia..tp fmily xnk kami ptus sb psiapan dah siap..n ibu bpa dia terlalu sygkn sy sgt2..hmmm mcm mane erk?? Tp ati sy dah 0 pd dia ats pbuatan dia..palg sy sentap dia ckp sy x pndai jga dia..sedgkn dia pn x smpurna jga sy..kwn laki sy yg biase lg ambik berat dr psal sy dr dia..

  88. hyda Says:

    sy pun mengalami masalah yg sama..dl ms awl2 couple sy rasa indah sangat sbb dia syg n cinta sy btl..sbnrnya dia bos sy..skrg da msk 4 thn kami bersama..sejak akhir2 ni perangai dia berubah..sikit2 marah, senyum pun tidak apatah lagi maw bercakap..dia lbh suka main game online dr berckp dgn sy..kdg2 tu rs mcm tgl seorg jak d rumah, sunyi sangat..sy tdk tahu knpa dia bt mcm ni..sy rasa mcm dia nak saya benci dia..sya tdk dpt benci dia…sy btl2 syg kat dia..sy tdk penah lwn ckp dia..sy hormat dia tp knpa dia bt sy mcm ni..nak tambat hati dia skrg pun susah..

  89. elin Says:

    sye pon cam tue .. sejak dri raye pertame dye x prnah nax jwab fone sye n mcj sye pon dye x nax blaz .. bile call dye jwap line xde .. ntah btoi ke idak tue .. tpy skrg sye ngn dye da ok .. wlaupon dye jrg nax mcj sye n jwap fone sye .. tpy dye slalu soh kwan dye kim salam at sye ..

  90. nasuha Says:

    aq pun dh terlps sbb si DiA dh de org lain menyesal x sudah kita orang pompuan jgn percaya kan cinta kerana kita blh nembunuh keran IA……..

  91. echa Says:

    x mngkn si dia akn menerima sya kmbali.. sbb sya dh bnyak sngt mnghancurkn hati si dia .. tapi apa pun sya mnta maaf ataz sgala ksilapn sya n sya jnji ngan diri sya yg sya akn brubah mnjdi lbh baik dri dulu..

  92. aniz Says:

    knp wanita sentiasa menjadi tipu daya lelaki..hati wanita lembut & lelaki mengambil kesempatan keatas kelemahan ini. Ya Allah..kalau ini yang Engkau tentukan untuk ku, aku redha. Ada hikmah semua ini..kepadaMu aku dtg dan kepadaMu jua aku kembali..

  93. Sha Says:

    Mawar Putih : terima kasih atas pendapat akk,sy amat hargai.. ^_^ ye,sy pernah menjadi bualan di keluarga belah pihak lelaki…hanya kerana kami orang yang miskin… :( tapi alhamdulilah.. semuanya berjalan dengan elok,insyallah..

  94. Isteri17 Says:

    saya akan cuba berusaha mengenali suami saya…kita dah dijodohkan bersama macamana pon dia kita kena terima..dan cubah menjadi apa yang dia nak..setelah membaca artikel di atas baru saya sedar sebagai seorang wanita kita perlu banyak berkorban dan bersabar sebenarnya..walaupun bagi kita ssh untuk diterima.. demi orang yang tercinta dan demi menjaga perhubungan yang dianugerahkan oleh Allah ini sebagai wanita kena akur selagi apa yang dikehendaki untuk kebaikan bersama..hope kita termasuk dikalangan orang yang rugi

  95. nina Says:

    sya ader suka pada seorang llk nie.. pd mulanya kami hnya berkwn.. sya mengenalinya melalui kwn saya yang merupakan gf dier.. tapi sekarang gf dier sudah pun mahu berkahwin dengan pilihan hatinya sendiri… now llk yang sya suka nie pun tlah ader gf yang jugak merupakan xgf dier dlu sblum dier couple dgn kwn sya… kwn prempuan saya nie perpisah dengan tmn llk dier yang jugak kwn saya… pada mulanya saya tak ader prasaan pada dier tapi persahabatan kami makin erat.. slalu keluar bersama.. pergi makan bersama.. kadang2 saya tempat dier meluahkan perasaan.. kami berkongsi susah dan senang… baru2 nie.. ibu kpd kwn llk saya nie meninggal dunia.. dan saya mengikut dier balk kmpung tolong apa yang ptt memandangkan dier anak yang sulung hanya 3 bradik sj.. 5 ari sya d kmpung dier.. kehidupan sya berbeza.. dan sya mengenali diri dier yang sebenarnya.. tb2 terdetik satu prasaan yang aneh.. sya menyukai nyer.. sya dah cuba halang prasaan nie.. tapi itulah.. “dier dtng tanpa d duga,, dier pergi tanpa d paksa”.. sya ader bg tau dier ttng prasaan sya pd dier.. dan saya jgak ader bagi tahu dier.. yang saya tak memaksa dier menerima saya oleh kerana saya tahu dier pun sudah ader gf.. dier hanya jawab berdoa la kepada Tuhan mg2 kita jdh bersama… smpi skarang kami tak pernah lost contact… sya sunyi tanpa dier.. tolong la saya.. adakah ptt saya tunggu dier atau saya ptt ikut masa yang menentukan.. sya tahu kita hanya merancang Tuhan yang menentukan.. smpai sekarang saya tak putus berdoa agar kami dijodhkan bersama…

    • Nor Says:

      Jodoh telah ditentukan sejak kita lahir lagi. Bersedia untuk apa jua kemungkinan. Boleh mengharap tapi jangan keterlaluan. Boleh menunggu tapi andai tiada jodoh, redhalah dengan ketentuan yang telah ditetapkan. Semoga bertemu jodoh yang baik :).

  96. izzy87 Says:

    Nak faham cmnenye kalau dia sndri suka berahsia???

    • Nor Says:

      Lelaki memang suka berahsia :). Kelebihan wanita, ada sensitiviti yang amat tinggi. Jangan abaikan gerak hati disamping sentiasa memohon petunjuk daripadaNya.

  97. aira Says:

    pyh nk phm lelaky..tp sy cuba untok memahi dia.bg sy biar dia bhagia,biar sy setia s2 ary dia akan tau betapa sy sygkan dia.sdar akan pengorbanan sy walaupon terkadang sakit ati ni.bila dia msh menyebot tentang yg lalu

  98. mariana Says:

    sy m’punyai seorang kekasih yg sama umor. sudah menjangkau 8 tahun perhubungan kami sejak dr lepasan skolah lg.spanjag hubungan xpernah skalipun kmi putus.begaduh tu besala..mula2 dlu sgt bhgia gmbira xtahu nk ckp mcm mana sbb msing2 fokus pd yg lain.but now sjak 2thn ni hbgn kami kerap bgaduh.sebab dah berubah fokus pd perkhwnan.kalu berbincg asyk nak selisih faham je..xtahu knapa..salah dimana.family sume dah knal.dah mjdi tggjwb ibubapa yg salu menekankan pkhwnan mmndgkan umo sy ni 25, dah lama kawan n salu bjumpa.sy paham bg llaki masih muda n bnyk lg yg nk dibuat sblm kawen. tp bg sy tiada apa lg nak difikirkan melainkan alam rumahtagga. kalu dulu sy bgthu die bila sy dah lgkap sumenye ada kereta ada kerja ttp sy hnya fokus pd kawen je.tp bila asyik berbincang soal kawen je sy perasan yg seolah2 die baru fikirkan soal tu.die jd serabut dan rasa bersalah. die xbersedia nak kawen utk tahun lepas.ok sy ckp bila die besedia?die bgthu thn ni..then thn ni pon masih blaku yg sma.entahlaa..bila xbeckp soal kawen masg2 heppy.tp soal kawen?emm skrg baru die ckp die seolah2 mgkir jnji yg dlu.ok la die sedar sume tu tp hati sy ni rasa mcm die xikhlas dgn sy,bnyk yg bermain dlm fikiran sy ni.ajak bertunang ke kawen ke sume bg alasan.2thn sy bersabar,tp skrg bila kerap sgt bergadoh, sy smakin serius n minx penjelasan. ok la kalu itu yg sy nak..itu yg kuaga sy nak..die sggup..???alasan tu sy xleh tima. n sy diamkan diri sy shingga hari ini.dan dia pon sama..persoalanya adakah die benar2 mencintai sy??adakah die xserius dgn sy??adakah die terpaksa menerima sy??apa yg ada dlm pikiran die?? terus trang hati sy ni dah terlalu down..8 thun kami bercinta..sy impikan kebahgian yg sy boleh dpt besama die..tp akhirnya jawapan tu yg buatkan sy terlalu down..sy dah xnak lagi fikirkan soal jdoh sy bersama die..perasaan sy pon dah jd lain skrg.,,hnya 1 shja sy ckpakan pd die buatlah apa yg terpenting dlm hidup die..sy hanya inginkan hidup yg sy impikan..:(

    • Nor Says:

      Percayalah, jodoh telah ditentukan. Andai janji sebagai pengikat, maafkanlah dia sekiranya tiada jodoh antara kamu berdua. Saling memaafkan adalah yang terbaik.

  99. rania Says:

    tapi kenapa perempuan je perlu memahami..kenapa tidak lelaki??
    saya keliru..

  100. rania Says:

    the thing is im already engaged with him. if not rase nak putus jer..tak tau lah my heart or syaitan yang membisikkannya..but still, saya kecewa…saya mahu putus..saya kecewe…saya sedih…saya rasa saya boleh dapat yang lagi baik daripadanya…tapi saya tahu saya kena bersangka baik dengan Allah…huhuuuhuuhuu

    lelaki tolonglah fahami wanita…saya sangat mudah, berlembut dengan saya…jangan guna kata2 kasar….saya takut satu hari nanti tiada rasa cinta untuk awak…it’s harsh to say to him but it is the truth..he shud admit it…

    • ayu Says:

      betul tu..dr dulu sampai skrg sy mmg xkan phm n pernah phm org lelaki..sy ada kenal dgn sorg lelaki..dia lyn sy mesra mcm gf la senang citer…korg2 pon mesti phm perempuan ni hati cepat rasa cair dgn benda2 mcm ni…cara cakap..panggilan..then bila dia mrh2 sy..dia akan ckp dia mrh sebab syg..klu xsyg dia xkan nasihat sy..xkan amik tahu pasal sy…so sgt2 konfius …semalam bila jumpa dgn dia..sy terkedu dgn kata2 dia..”sebab tu i single skrg ni u…sbb makwe2 ni susah nk kene jaga ati…sy rasa mcm nak menangis kat stu jugak tp sy hanya mampu tersenyum…mulut seolah hilang kata2..abis tu selama ni adakah dia anggap sy kawan tp mesra…knpe lekai harus buat mcm ni..knpe bg popuan harapan if xde niat seme tu…n sy tahu dia still xdpt lupekan gf dia walau gf dia dah kawin..setiap masa if ada kesempatan dia akan bercerita pasal gf dia…sy berdoa dlm doa sy….seandainya hati sy akan terluka…sy mohon ALLAH tarik perasaan sy ni….sy takuttt…sebab sy xsekuat ni untuk hadapi seme ni,,,sy syg dia..juga amik ati dia…tp ternyata sy masih bkn dihatinya…:”(

      • Nor Says:

        Ayu bagi Nor kena mula dengan niat, berkawan sebab nak kawin atau berkawan sebab nak suka2. Jika kawan sebab nak kawin lelaki itu pasti ada memperkenalkan kita dengan ahli keluarga atau kawan-kawan. Jika tidak abaikan sahaja lelaki seperti ini. Cari yang lain. Lelaki memang ramai bermulut manis. Dengan sesiapa sahaja mereka boleh bermulut manis sebab itu banyak semut yang datang. :). Cuma nak kena cek ada ke tak kencing manis. Lelaki pun mudah cair bila ada wanita memanggil dengan panggilan manja… :).

    • Nor Says:

      Rania banyakkanlah berdoa agar hubungan hingga ke jinjang pelamin dan seterusnya hingga ke syurga. Banyak dugaan dalam masa bertunang. Bersabarlah… Andai tiada jodoh, redhalah dengan ketentuan yang telah ditetapkan.

  101. ainie Says:

    saya mempunyai seorang kekasih.dya seorang yg pnas baran.dh mcm2 dya bt kt sya.tpi sya ikhlas mencintai dya wlaupun dya mcm tu.sya arap dya akn hargai sya dn mencintai saya seiklas ati dya.wassalam

  102. Anney @verlany Says:

    Terima kasih untuk tips d atas.moga2 ni jadi pnduan aq utuk mmahami insan yg sy syg,,, :-)

  103. tikah syera Says:

    emmm!!!! orang laki dlam dunia ni sume same..tapi kte sbgai orang pnpuan ni kena pandai wt kputusan sendiri..thanzz tips diatas

  104. Top Niaga Says:

    Emm , saya pun luahkan sesuatu . tapi ….

  105. alin Says:

    terpanggil untuk komen bile terbaca cite adik….akk pun hadapi perkara yang hampir sama…lebih2 lgi tarikh nikah kami dh semakin dekat..setiap butir kata2 dia akk susah nak percaya…tetiba banyak lak rahsia dia…sampai akk terasa sgt yang dia mcm nk tinggalkan akk…tapi dengan semangat dan menguatkan rasa keyakinan pada dia…akk cantas semua perasaan yang akk rase…fikiran negatif akk buang jauh2…fikir yang baik2…doakan dia yang baik2..doakan hatinya tidak berubh…apa pun bidang..apapun kehendak & keinginan dia…cuba ikutkan…dgr pendapat n kata2 dia..cuba jadi pendengar…cuba jadi ‘pengoda’..maaf, bkn bermaksud ‘pengoda’ tu kearah yg buruk..tp kearah kebaikan…goda dia ngn kata-kata semangat, kata-kata syg, slalu minta maaf walaupun kesilapn itu kecil…lama2 kelamaan ego, panas ati nya akan turun..dia akan sedar diri…dlu tunang akk pun mcm tu…akk ikutkn aje..alhamdulillah..berkat doa & keyakinan..& kata-kata semangat dri kawan2…dia semakin memahami akk…kdg2 tu dgn xsangka2 dia tersedar & minta maaf atas kesilapan dia..sedangkan sebelum ini dia tetap dgn pendirian dia…dik, xslah klu kita mengalah…klu salah sorng mengalah..insyallah…kita akan dapat ape yang kita mau kan…bertunang adalah tahap yg mana ujian yang paling gentir…sabar ye..ingat!! yakin pada dia…dia sayang kamu..tp adik kne cuba cara len untuk pikat kasih sayang dia…akk doakan adik bahagia….aminnn

    • Nor Says:

      Terima kasih akak atas perkongsian pengalaman. Pengalaman yang tidak ternilai untuk panduan adik-adik yang masih mencari jalan terbaik.

  106. alin Says:

    kadang2 bila baca banyak komen & pengalaman adik2 & rakan2 kt sni…banyak perkara kita dapat belajr untuk perbaiki perhubungan atau sebagai tauladan dikemudian hari….walaubagaimanapun, setiap pengalaman itu mengajar kita erti kasih syg, menghargai, memiliki, mendewasakan diri, memuhasabah kan diri…dan macam2 lagi…seronok sebenarnya pengalaman itu dan hargailah pengalaman itu…..sje nk kongsi ape yg dirasa….hope adik2 & rakan2 bahagia bersama insan yang tersayang….

  107. izzy87 Says:

    1 sikap lelaki yg buat sy bingung…diorg x suka kita m’belakangi diorg.senang cite menipu atau b’selindung.sdgkn diorg sndri x sedar diorg lbh bnyk b’selindung dr b’terus terang.bila dah wat bru bkak pekung.sape x naik angin?tp klu sy yg buat mcm 2 pndai lak nak kata pntang nenek moyang la,ape la…diorg ingt diorg 2 nak raja ke kita nak melutut kt kaki diorg,diorg leh wat sesuka hati je pd kita yg lemah ni?

  108. kunarinkushah Says:

    salam… sy narin. sy hampir 4 thn bercinta. kekasih sy muda setahun drpd sy.. tapi dy lebih matang dan berfikiran jauh drpd sy..
    selama kami bercinta, sy selesa dan bahagia dgn dy. tapi sy berwatakan sprti budak2 dan tidak pandai mnjaga hati dy.. dan bila hati sy sakit.. sy suka mengungkit. (kelemahan sy). sy sygkn kekasih sy ni..dy sorang yg matang, berfikiran terbuka, rajin bekerja, baik, hormatkn orang tua dan rajin membantu. sy suke dgn kelebihan yg ada pada dy.. dan kelemahan yg ada pd dy, dy sorang yg garang dan panas baran. tapi sy lali dgn garangnya. kerana sy tahu itu berpunca daripada sy yg suka mndesak dan menekan dy.. sy terlalu syg kn dy.. dy lah teman sy bila sy ada masalah. sy jadikan dy tempat sy meluah dan meminta pendapat… tapi dgn sikap sy yang xpandai mnjaga hati dan sering sakitkn hati dy.. dy jadi tawar hati dgn sy.. kini sudah 1thn kami berjauhan.. sy di kL dan dy di Muar johor.. dy sibuk mncarik rezki untuk mncapai cita2 dy…dy minta sy sokong dy dari belakang. sy bangga dgn dy dan usaha dy.. tapi sy terlalu mementing kan diri sendiri.. dan sekarang….kami dingin.. hampir 1 minggu kami dingin dan meseg pn berapa kali shj.. biasanya kami ucapkan sayang antara 1 sama lain.. tapi kali ini tiada lagi.. umpama retak menanti belah… sy 100% kesal dengan sikap sy… sy solat dan berdoa sambil menangis2 kerana menderita… dy tahu sy mnderita.. tapi, dy minta sy supaya beri dy masa untuk pujuk hatinya sendiri… pada awal bulan hadapan kami bercadang mahu berjumpa kerana sudah 6 bulan kami x berjumpa.. sy rindukan dy.. dalam solat sy sebut2 nama dy…sy minta pendapat pada Puan atau sesiapa disini yg boleh membantu sy? x kira siapa… minta pndapat apa yg harus sy lalukan untuk dy kembali terima cinta sy seperti dulu?

  109. ika Says:

    Assalamualaikum… kat sini saye nk luahkan bagai mana hendak lelaki yang tak lama mahu bertunang dengan saye percaye pada saye.. selame ini saye buat yang terbaik untuknya saya tidak membelakangkanya tapi sejak hari ini kami sering bergadoh sebap lelaki yang saye mahu tunang tidak percaye pada sya sering dikatakan saye ramai lelaki dan tidak jujur padanye tolong mcam mana lagi saye hendak lakukan

  110. mai daisy lily Says:

    TQ utk tips2 di atas.akan dijadikan sbgai panduan utk memahami lbh dalam lg hati si dia…kalau difikir lmbt mmg dah byk kali tlmbt,tp aku redah juga,sll gaduh sbb aku yg cari pasal dgn dia…tp lps gaduh aku x kisah,aku sembang mcm biasa,cuma skrg aku cuma perlu pbaiki diri agar lbh memahami dia…betul kata kawan (lelaki) aku, ‘if bf buat donno itu x bmakna dia dah x sayangkan awak lg,mgkin dia ada masalah lain ketika itu.klu. BF x sayangkan awak,dia x akan bg peluang berbaik.dah byk kali bgaduh tp dia msh blh terima awak.so,awak kna jaga jgn sll emosi,jaga hati dia,jgn tanye soalan2 yg blh sakitkan hati dia,n buat apa yg dia mahu.’…ya! Aku sayangkan dia.ada dia lbh baik dr time aku xde dia.skrg wlau apa pun yg blaku diluar sana aku cuma perlu ‘fokus’ yg hati aku mahukan dia.he was borned for me.semoga hati kami bersatu hingga ke akhir hayat. ^_^

  111. nur khairunnisa Says:

    hmmm…….kecewe nyer……….heishhh……germ nyer

  112. nur khairunnisa Says:

    mcm maner kalau nk pujuk ati lelaki.adakah dengan cara membeli sesuatu untuk nyer. seperti coklet,?

  113. suria Says:

    sye pernah jumpa 1 ayat nie bhawa perempuan adalah untuk dicintai dan bukan difahami. mungkin lelaki dilahirkan bukan untuk memahami seorang perempuan tetapi adalah untuk mencintai mereka. Tak semua lelaki teruk dan tak semua juga lelaki baik. Sye sendiri sudah bercinta dengan seorang lelaki hampir 6 thun. Dye seorang yang baik dan tidak pernah mengambil kesempatan. Dye seorang yg mudah untuk marah tetapi mudah sejuk walaupun tak dipujuk. Mula2 hubungan kami ok tetapi lepas kami masuk u yg berlainan dan jauh, dye mula berubah selepas kenal laman sosial seperti fb. Dye suka mengayat gadis2 di dlm fb skadar suka2 dengan alasan kami jauh dan dye ksuyian. Walaupun sudah bbrape kli kami bergaduh dan hampir putus tetapi dye masih tidak berubah. Walaupun dye brjanji utk berkhwin dgn sye 6t tetapi sye tidak yakin dengan sikapnya. Sye tahu dye mmg syangkan sye tapi dye juga tidak mampu utk tinggalkn sikap buruknya itu… Ada orang ckp pda sye bhawa seorng lelaki akn brhnti mncari cinta perempuan slpas brtemu dgn org yg bnar2 mreka cintai.. Adakh sye bkn prempuan yg dye cri?

    • nor azlin Says:

      assalammualaikum….macam2 ragam perhubungan yang diceritakan disini….kadang2 gelak akk baca…sabarlh adik2…semua tu dugaan & cabaran…dan memang Allah s.w.t sentiasa menduga hambanya…so, beringatlah..Allah s.w.t tak akan menduga kt adik2 klu adik2 tak kuat nk menghadapi cabaran tu…

      Akk akur…akk juga sedang melalui apa jua pengalaman yang adik2 lalui…tp percayalah…Allah s.w.t ape yang terbaik untuk adik2….yg penting adik kne cekal & kuat melalui setiap dugaan & ujian…

      maaf, akk xde nasihat yang lebih detail untuk setiap pemasalahan adik2…setiap masalah ada jalan penyelesaian tersendiri…yang kita sendri kne fikirkan untuk menyelesaikan nye..

      Selamat Berbahagia….

  114. ecah Says:

    assalamualaikum..rsa gmbira bila jmpa page ni..rpanya rmai je yg sama mcm sy..sy ni brgaul dgn org2 yg x couple..jd sy x dpt nk berkongsi masalah sy dgn kwn2 sy..sy brcinta dgn bf sy nak dkat stahun..dia cinta prtama sy..kami brsama pon mcm tiba2 je..hbungan jarak jauh..knal kt fb..brjumpa pon skali je..wktu terima dia, sy sdar sy cuma pengganti ex dia je..sbb tu wktu bln2 trawal kami brsama dia bnyk mngayat ppuan lain kt fb smpaikn dia couple dgn kakak angkat dia wlaupon sy dah sruh dia ptuskan hbungan dgn kakak angkat dia tu sbelom ni..tp sy brsbar, sy yakin satu hari nnt dia dpt terima sy..sakit hati tu x pyh ckap la..lps 6 bln bru dia ckap dia nk cuba terima sy spenuh hati..kte ni org ppuan mmang berbunga-bunga la mndengarnya..n mmang btol die da x menggedik dgn ppuan lain..sy n dia sama2 ada klemahan..smbil2 mncuba utk terima dia seadanya tu sy brusaha jgk utk mmperbaiki klemahan sy..masalah sy skang ni, sy ssah nk mengalah n cpat naik angin..mulut pon laju je melawan..bila dah sembur tu bru otak ni kembali waras..dia jarang merajuk (mrajuk mnja tu biasalah) stakat ni pon bru skali je merajuk n ssah sngtttt nk pujuk..sy slalu merajuk tp dia x pnah pujuk..sbb apa? sbb dia x tau pon sy merajuk..bila da bgtau bru ckap..’laa..mrajuk ke? npe mrajuk? apa abg da buat?’ BLURR!! itu x pe la..sy bleh maafkn..lelaki~~ yg sy x bole tolak ansur ni..dia x bole buat bnyk keje dlm satu masa..mksudnya klu dia ade assgnmngt, program ataupon lepak kdai mamak utk tngok bola dia x akn msj sy atau pon stop msj sy mcm tu je..sy ni mcm ape ntah tunggu dia reply..ckp la bye ke..ape ke..ssah sngt..da bnyk kali pesan pon sama je..lelaki mmang mcm ni ke? ade tips x nk buat dia fham yg sy ni mmang akan tunggu dia reply wlaupon pkul 1-2 pg?? atau ade tips x utk buat sy x tunggu dia?? brgaduh pon sbb bnda ni je..x de bnda lain dah..kami sama2 ego..n bila sy mengalah, rasa mcm ‘gilerla..syg gile aq kt bdak ni’

    *tjuan utama sy tulis ni sbenarnya nk mntk tips dr kwn2 yg brpengalaman utk x hanyut sngt dlm cnta ni..sy x nk frust menonggeng klu jadi apa2 nnt..mklumla..first love..bkn nk doakan bnda x elok jd..just nk berhati2

  115. Dila Dalila Says:

    akak.. sya nk mntk pndpt la.. 3 thun yg lalu sya mngnali seorg llki.. kmi rpt sgt. but kmi bkn brcnta. tp, cra kmi brkwn s’olah2 kmi sdg brcnta.. slps 3 bulan dia tngglkn sya without any reason. sya dh cbe brmcm cra nk getting back togther. even dptkn nmbor bru dia. tp, ttp tak brhsil. pda thun ni, sya pnh wish brthdy dia. dia bls msg sya. pde mse tu hnya tuhan yg thu btpa gmbranyer sya. but, hnya bbrpa msg je dpt ngn dia. sya x tau ap slh sya smpai dia tngglkn sya mcm tu sje.. sya msih cntakn dia. wlaupn dh 2 org llki yg hdir lps tu, ttp hti sya ingtkn dia. sya rse x puas hti ble hbngn kmi trgntung mcm tu sje. akak rse ap yg ptut sya buat. cbe trma hkkat atau trus mncuba. tp, mcm mne? please akak.. dh 3 thun sya brusha. dn sya dh cbe nk lpekn. tp, x brhsil!

  116. yen Says:

    lekaki mmg ego !

  117. mawarmerah Says:

    Assalamualaikum…bak kata ecah “saya suka bila dapat jumpa page ni”…..sakit kepala saya bila pikirkan masalah kami…saya tahu salah saya sbb tidak memahami dia.tapi ,di sudut hati kecil ini,saya x pernah berniat utk abaikan dia.Dia sentiasa berada di hati saya..saya terlalu sayangkan dia..bila dapat tahu dia dh tawar hati dgn saya, luluh hati saya.saya x tau mcm mana cr nk ambil hati dia balik…hanya pada Allah tempat saya mengadu…lagi menyedihkan ujung bln hari ulangtahun kami yg ke 5….ya ,Allah….apa yg patut ku lalukan….saya betul2 dah berubah..saya x pernah anggap perubahan saya ni membebankan, malah saya rasa perubahan ini yg membuat saya jadi lebih baik…..saya berdoa moga Allah lembutkan hati dia,dan terima saya kembali….

  118. lin Says:

    pada pendapat saya lebih menyayangi Allah kerana itulah yang kekal abadi selama2 lamanya.

  119. ida Says:

    sis .. nak tanya macam mana kita nak kuatkan kesabaran kita ??

  120. noorasiken Says:

    As slm,,, apabila sy membaca artikel anda betapa wanita perlu akur dgn apa yg ada pd lelaki dan perlu akur dgn tanggungjawab sbg isteri spt mana islam menghendaki,, spt contoh yg diberi rasulallah,, sekiranya allah memberi manusia sujud padamanusia nescaya akan disuruh para isteri sujud pd suami,,, begitulah mulianya suami ,, tetapi sujud kita hanya pd allah,,,, tetapi kekadang sang isteri tercabar dgn keegoaan suami1disini nampaknya isteri perlulah menghadam apa saja kerenah sg suami memedam rasa , menyimpan dalam dalam di dasar hati apa saja kerenah dan mehnah resam berumahtangga,,,, unt kita menikmati syurga allah,,, bila kita mengalah tak bererti kita kalah,,,,, tetapi itulah tuntutan rukun rumahtangga dlm islam

  121. scha Says:

    tips d atas akn sya guna sbaik mungkin…..

  122. misz alyzie Says:

    lelaki sukar utk di fahami….mereka cepat berubah hati…yg seksa menangung nya kita prempuan nih…hmmm…

  123. Ayunisa Says:

    saya nak minta pendapat anda …dlu ada seorg kawan lelaki pernah berkata kepada saya yang dia minta saya tunggu dia n klau saya da ada org lain…dia akan datang ke majlis perkahwinan saya…saya keliru dengan kata2 dia..da 4 tahun kata2 itu masih berlegar di fikiran..nak bertanya kat empunya diri rse malu..adakah saya perlu melupakan kata2 dia atau saya perlu buat sesuatu?

  124. MamaYasser Says:

    saya telah mengenali ramai lelaki. hampir semua takut pada mainan emosi..mereka memang simple dan tidak suka perkara rumit dan tidak suka berfikir..memang lelaki sangat ego dan pantang perempuan yang tidak menghormati dan menghina mereka. adalakanya mereka mudah digoda, tapi bila dia terusik dan sakit hati akan menjadi sukar memaaf..

  125. MamaYasser Says:

    saya menasihati semua wanita, jika kita sudah berjaya menakluki hati lelaki, please jagalah sebaik2nya..jgnlah bila dah dia terlalu baik kita hilang rasa hormat dan mengambil remeh terutama untuk menjaga hatinya…perkara amat penting adalah mempercayainya dan jauhkan sikap cemburu buta..ini boleh membuat lelaki meluat..lelaki juga tidak suka dikongkong..mereka suka kebebasan dan ingin dimanja dan dibelai..

  126. Qaseh Says:

    Bila baca komen2 korg saya terasa mcm diri saya ni bertuah sbb dye peduli ttg sy walaupun sibuk ttp kdg2 dyr ttp curi 10minit waktu kerja dyr utk kol saya utk layan saya bila saya merajuk mcm2 saya terfikir ttg dye sehinggakan saya terfikir yg dye curang n ade skandal lg… Btapa teruknye pemikiran saya tp dye ttp kol saya utk beri penjelasan..bila terbaca. komen2 korang ni rasa mcm x nk fikir mcm tu lg kt dye mungkin dye betul3 sibuk.. Bila sibuk pum 1hr 3x jugak dyr ko

  127. ladyana Says:

    saya pun mgalami masalah skrg ni, tiba2 nak buka goggle trus jumpa artikal ni.sy akn cuba sebaik yg mungkin. demi hubungan yang bahagia.

  128. ayu Says:

    Banyakkan hal perbincangan kebahagiaan.Lelaki memang mempunyai sifat ego yang tersendiri.sebagai contoh saya sendiri pernah mengalami masalah kecurangan suami sendiri yang pernah dilihat oleh anak,bayangkan apa perasaan anda yang pernah mempercayai suami anda seratus peratus tiba tiba kepercayaan yang anda berikan dimainkan atau berlaku kecurangan dibelakang anda sendiri….dalam diam menjalinkan hubungan sulit dengan orang lain dibelakang anda.Betapa kecewanya hati dan perasaan ini apabila mendapat tahu adanya kecurangan didalam perhubungan ini,sedangkan isteri yang berkorban segala galanya dan meyediakan semuanya seperti rumah dan kereta dll,anda sebagai seorang suami hanya cuci kaki sahaja….dimanakah martabat seorang isteri yang berkorban segalanya untuk suami yang tidak pernah dihargai dan mendapat pujian maki hamun sahaja adakah itu yang dikatakan terima kasih….

  129. lanieyzh adeqzh Says:

    dgn tips ini..mungkin berkesan untuk sya mengubah nasib sy yang sllu ego..
    sbb tu lh gerek sy..cepat mrah gan sy

  130. ina Says:

    mcm mana nak pujuk lelaki…dia ,mrh kat saya..lelaki ni cepat marah oh.walaupun perkara kecik…haisshh..apa nak jadi la..pecah gelas pecah kaca,sudah baca harap balas

  131. safuraamanina Says:

    Terima kasih pada admin yg telah sudi untk brkongsi info ini. Pnduan ini sgt brguna. Saya akan gunakn pnduan ini untk mmperbaiki hbungan kami. Syukur Alhamdulillah Allah mmberi kami peluang kdua stelah saya yg mensia-siakn peluang pertama kami. Terima kasih Ya Allah. Terima kasih admin. :)

  132. hana93 Says:

    Terima kasih atas sharing kakak. Supposely sy rasa syukur. Dulu, mmg ada pengalaman pahit. Tipu lah takde. And surely, yang lepas tu banyak ajar kita. Dan yang paling penting saya dapat, jangan utama kan cinta manusia melebihi cinta Allah dan rasulNya. Ya. Taip gila senang. Tapi, nak praktik, phew. Payah gilos. Cuma, nak pesan pada semua, kembalikan semula cinta kita pada Allah. Supaya, bila hilangnya dia, kita masih tetap punya Allah. Di samping itu, baiki diri kita. Tanam sifat elok elok dalam diri. In shaa Allah disayangi lelaki. Nak tambah input untuk yang dah berkahwin, rajin2 dengar nasihat daripada Dr Muhaya. Nasihat dia, subhanallah. Memang sangat membantu. Have a safe journey semua untuk menuju ke syurga. Harap nya, cinta yang kita bina, membawa kita masuk dalam syurga Dia. Bukan neraka. Wallahu’alam. Salam ukhuwah. 😉 Boleh kunjung ke blog saya, hana145.blogspot.com, untuk kenal lebih rapat 😊

  133. norzila Says:

    dye makin jauh kerana kesilapan ku sdri

  134. eiyja Says:

    T.kasih sbb beri tunjuk ajr….sy btuah sbb dpt suami yg bgitu baek…alhamdulillah …

  135. laura Says:

    sngt2 btol…sikap sy yg suka paksa desak
    lelaki ..bt lelaki bosan dan memutuskn utk mninggalkn sy..actually i miss him so much n hope 1 day he’ll come back to me

  136. eiylasabri Says:

    Mostly I baca coment dri atas pai bwah majoriti dtglkn . I pon xfhm laa dgn kaum llki ney. Even da dpt yg putih molek pon still nk cri lain . N thanks to writer bcoz after I read this, now I fully understand why he left me . He said I tak pnh bhgiakn dia selama 5 thun . Imagine that!! Know he already meet a new . Nothing to say . Juz tawakall n ready to move on . Tgu jodoh org tua jelah lgi better .n to alls guys, I hope korg jgn brlmbut sgt dgn llki. Kita ada maruah . Tnjuk kat dorg yg kita kuat, bukan lemah yg dorg boleh buat sska hati . Klau rasa mykitkn hati, tglkn n move on . Suruh dy ubah prgai dlu baru bole brcinta . K guys. Yg pnting istikharah, tahajud, hajat . Sekian .

  137. Alycezen Wik Says:

    Sye mgaku bhwa sye slalu merndahkn pasagn sye..smpai skli tu dia marah dgn sye..tp sye sdar time Dia mrah sye..sye memmnta maaf..Dan adakh Dia msih mcintai sye sperti dhulu.., apa perlu sye buat untuk menambat hati psangn sye..?

  138. atika Says:

    mgkin lh.sya tgk tunnang sya sering….meluah ..sesuatu yg senstif…shingga sya trluka …
    tnpa dia sedari….dia tlh buat sya mngis.
    tiada pujukaan mlh ..kta2 sokongaan dripda nya

  139. seri maizura Says:

    Sangat2 berguna dan make sense. Related dgn diri saya as well. I must change and be someone better. Not to anyone but for everyone. I wanna make everyone around me happy!! Thanks for sharing. Semoga Allah membalas jasa kebaikan kepada semua. Amin…

  140. Nurshaadah Yahaya Says:

    Rmai lelaki ni cpt bosan…utk kekal dlm satu hbgan ppuan kena pdaij jg dri,jgn trhegeh2..tjuk keegoan ckit…jgn asyik ungkap kata sy cintakan awk…biar jual mahal dr rugi xdpt ape2

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: